Když má auto o tlačítko navíc
"Chcete jezdit za pár korun? Pořiďte si auto na zemní plyn." To je zpráva, kterou nám posílají plynaři. V Česku nemá auto na plyn podle nich už žádné překážky, a tak není důvod, aby se nestalo masovou záležitostí. Usmíváte se? Vzpomeňme si, jak dlouho si nikdo nedokázal představit v autě nic jiného než benzín a ejhle, přišla 90. léta a s nimi i obrovský rozmach naftových motorů. Přesně tohle si vysnili také plynaři a aby si každý mohl v praxi vyzkoušet, jak jsou plynová auta bezproblémová vymysleli autopůjčovnu.
Včera tam pro vás natáčel Petr Kološ a hned když přišel k flotile všech dvanácti aut, jeho motoristické oko zaujaly rozdíly v logách. "Tady asi není všechno v pořádku", řekl Josefu Duškovi z Fiatu...
Už jsme probrali bezpečnost aut na plyn, řekli jsme si, že jsou proti benzínovým zhruba o 60 000 až 80 000 korun dražší, což podle mnohých brání jejich většímu rozšíření. Samotný provoz plynového auta je ale pak asi o polovinu levnější než provoz na benzín, v praxi se počítá zhruba koruna na kilometr. Většímu rozšíření aut brání také málo čerpacích stanic a právě sem v plynovém autě míříme...
Auta na zemní plyn jsou sice o něco dražší než benzínová, ovšem jejich provoz je proti benzínu levnější. Přestože je někdy možné zaslechnout, že auta na zemní plyn se prodraží nejen při koupi ale i při servisu, podle Josefa Duška to není pravda.
"Auta žádnou zvláštní péči nepotřebují a náklady jsou stejné jako u benzínového auta."
Pokud pojedete na zemní plyn ve Fiatu, budete muset počítat s nižším výkonem. A platí to nejen v Pandě, o které teď bude řeč.
"Auta má na benzín výkon 44 kW, na zemní plyn pouze 38 kW, i když je pravda, že při běžné jízdě pokles výkonu nepoznáte. Dokonce se mi zdálo, že auto se při jízdě na zemní plyn chová ještě lépe než na při jízdě na benzín."
Například Opel u svých aut snížení výkonu na zemní plyn neuvádí, naopak, výkon se prý o pár kilowatů zvýší. Ať tak nebo tak, víme, že kilowaty v techničáku nehrají až takovou roli. Ostatně pokud o autě s tímto druhem pohonu uvažujete, můžete si ho vyzkoušet. Právě pro vás, které by takový nákup mohl zajímat, totiž plynaři připravili půjčovnu s dvanácti vozy. Pokračuje Jan Žákovec z Pražské plynárenské:
"Buď krátkodobé zapůjčení, například přes víkend, nebo na delší dobu, třeba na dovolenou."
Díky nižší spotřební dani, která bude platit až do roku 2012, je samotný provoz plynového auta velmi výhodný, právě na to plynaři do půjčovny lákají. Samotné půjčovné pak ale nijak dramaticky nízké není. I když je rozšíření vozového parku o auta na zemní plyn jistě chvályhodné vzhledem k životnímu prostředí, pravý důvod této aktivity to není.
"Je potřeba říct, že spotřeba zemního plynu v České republice už několik let stagnuje. důvody jsou jednoznačné: cena plynu roste a stále víc se uplatňují opatření na úspory energie. Plynofikace dopravy je jednou z cest, jak proniknout na jiný trh než dosud. Zajisté je to perspektivní obor, a to i pro nás."
V Česku zatím stojí 18 plnicích stanic, dalších 10 by prý mělo vyrůst v příštím roce. V roce 2020 by jich mělo být celkem 100. Přesně tohle slíbili plynaři vládě, která jim za to zrušila spotřební daň, čímž se stal plyn ekonomicky velmi zajímavý. Navíc se vláda rozhodla, že bude rozvoj dopravy na zemní plyn všelijak podporovat. Podívejme se tedy na městské autobusy, pro které je zemní jako stvořený...
"V ČR jsou hned tři výrobci plynových autobusů. Další výhodou je, že stát poskytuje prostřednictvím Ministerstva dopravy dotaci na pořízení plynového autobusu ve výši 700 000 až 900 000 korun. Navíc, díky dobrovolné dohodě poskytují plynárenské společnosti 200 000 korun formou reklamy na autobusu. Takže rozdíl plynové a naftové verze je plně hrazen prostřednictvím těchto dotací. Provozovatel autobusové dopravy tak pořídí tento plynový autobus za stejné prostředky jako naftový, ale jezdí za polovinu."