Když má vlak vyhrát
Pokud nepracujete doma nebo nebydlíte v práci, musíte se do zaměstnání každodenně nějak dostávat. Ve venkovských oblastech řada lidí podlehla pohodlí osobního auta a pokud nemají problém s parkováním nebo hustotou dopravy, na vlak, autobus nebo kolo rádi zapomněli. V okolí velkých měst je však situace jiná.
Přestože řada z nás má auto jako pracovní nástroj, pro většinu je jeho vlastnictví důkaz určitého blahobytu. Bicykly slouží v lepším případě k rekreačním jízdám podobně jako motorky. Přitom ještě zhruba před padesáti lety to byla právě kola a motorky, které stály na plochách před továrnami v nejhojnější míře. Dnes se města plní auty.
"Kdyby každý přijel do centra města autem, není je kam zaparkovat," říká pražský radní Petr Štěpánek, který jde příkladem - autem do práce nejezdí. Fandí kolu. Není tedy divu, že nemohl chybět na propagačním závodu, který srovnával rychlost vlaku, kola a auta při cestě z okraje do centra Prahy.
"Jelo se mi dobře, celou cestu jsme jel po cyklostezce a na závěr pp pěší zóně. Příjemná cesta trvala asi dvacet minut a přálo mi i počasí," pochvaluje si soutěživý radní, který přijel z Radotína na Smíchov jako úplně první. A také nejvíc zpocený.
"Z jízdy na kole člověk není až tak zpocený. Lidé dojíždějí deset, dvacet nebo třicet minut. Jezdím v oblečení, ve kterém jsem potom celý den. V práci mám oblek, který si převlékám, když jdu na radu, ale dá se jet i v obleku," dodává Petr Štěpánek. Ovšem nutno dodat, že je to možné pouze v případě, že máte v práci sprchu.
Na Jitce Vrtalové, která do cíle dorazila jen o pár minut později, už žádné negativní známky jízdy na bicyklu vidět nejsou.
"Zatímco moji kolegové, kteří jeli na kole, jsou oblečeni ve sportovním, já mám na sobě kostým, se kterým mohu jít do práce, na schůzku, prostě kamkoliv."
Finta redaktorky serveru nakole.cz se jmenuje skládačka.
"Kolo se dá složit do úsporného balení, které se vejde do autobusu nebo tramvaje, kam normálně kola nesmějí," vysvětluje Jitka Vrtalová.
Zatímco mluvíme o skládacím kole, přibíhá další skupinka - děti z radotínské základní školy, které sem přijely vlakem a tramvají. Všimli jste si? Vlak vychází z tohoto "závodu" velmi dobře, prakticky nejlépe. To ale bylo mnohým jasné už od samého počátku. Start a cíl byly totiž zvoleny nedaleko hlavní vlakové trati Praha-Plzeň.
To však teď nechme stranou. Zdůrazněme něco důležitějšího - jezdit autem do center velkých měst bude znamenat stále větší luxus. Zavádění mýta, zdražování parkovného, ale i velké ztráty času v kolonách, které známe téměř ze všech evropských metropolí, jsou toho důkazem.