Když nafta zmrzne
Venku mrzne, až praští. Pro nás, pro lidi, to znamená, že musíme chodit teple oblečení, psy, kteří jsou třeba přes rok běžně venku, dáme alespoň do sklepa. Protože jsme ale v Motožurnálu, povíme si, co naše auta. Zejména ta, která stojí venku, a ne v garáži, a jezdí na naftu. Tohle palivo totiž může, narozdíl od benzínu, ztuhnout. Lidově pak říkáme, že "nafta zamrzne" a auto nejede. Co pak?
Když svůj naftový vůz nenastartujete a není to tím, že by se netočil startér, což by mohlo znamenat poměrně snadno řešitelný problém s vybitým akumulátorem, ale tím, že se do motoru nedostalo palivo, máte víceméně velkou smůlu.
"Když vozidlo nestartuje kvůli zatuhlé naftě, pak nejrychlejším a nejsprávnějším řešením je použít jiné vozidlo. Zatuhlé vozidlo přitom přesunout někam do tepla," potvrzuje i Jan Karnolt, technik školícího centra Ford.
Většinou není čas čekat na oblevu, a tak se auto odtáhne do teplé garáže nebo do servisu. Pak je třeba zhruba 2 až 3 hodiny počkat, až rozmrzne. Kdo si troufne, může palivovou soustavu ohřát pomocí teplometu, pro laika je tu ale jedno zásadní riziko, požár vozu. Nepomůže nějaká zlidovělá finta? Třeba nalít do nádrže nějaké rozpouštědlo, například benzín?
"Mezi lidmi je rozšířena myšlenka co nejrychlejšího rozpouštění nafty. Má to ale dvě úskalí. Do moderních vstřikovacích systémů žádné lehké frakce nepatří, protože sice rozpustíte parafín v naftě, ale například benzín se potom dostává do vysokotlaké části palivové soustavy a poškozuje motor. Navíc naředěním rozpustíte naftu v nádrži, ale ne tu, která zatuhla ve vstřikovacím systému. Pak stejně vozidlo nenastartujete a problém okamžitého startu stejně nevyřešíte."
Kdo tedy jezdí málo a má strach, že mu v nádrži zůstala málo aditivovaná nafta, měl by si pro jistotu sehnat potřebné aditivum a nalít ho do nádrže preventivně.
Ovšem i v tomto směru existují lidová řešení. Odborníci o nich neradi slyší a ještě méně rádi je komentují, přesto se to někdy podaří.
"Nejedná se zrovna o profesionální řešení, ale velmi malé množství benzínu nemůže poškodit palivovou soustavu. Radil bych ale raději petrolej," říká Milan Ernest ze společnosti Bosch.
Pokud se Vám už stalo, že nafta zatuhla a vy jste s autem kromě toho, že jste ho odtáhli do tepla, nic nedělali, víte, že po té, co nafta zase jaksi "roztaje", je vůz zase v pořádku. A kdo je tedy tímto nejvíc ohrožen?
Ten, kdo jezdí málo a tankuje plnou, což znamená, že může mít v nádrži naftu třeba z teplého prosince, kdy nebyla aditivována na tak velké mrazy, jaké jsou teď v lednu. Problém mohou mít i ti, kteří kupují naftu na podezřelých místech.
Jedno ale platí pro všechny.
"Když dodržíte všechno pro přípravu auta na zimu, pak nebudete žádné finty potřebovat. Je-li žhavící soustava vozidla, která je závislá na stavu akumulátoru, stavu žhavících svíček a dalších součástí, pak bude do válců vstříknuto kvalitní palivo a vozidlo bezpečně nastartujete."