Když nepřestává sněžit, práce silničářů není vidět
Zimní silnice jsou stejně nevyzpytatelné jako počasí, zvlášť ve dnech jako ten dnešní. Zatímco na některých místech sněží, jinde vozovky namrzají. Na všechny tyto změny musejí reagovat nejen silničáři, ale především řidiči, aby bezpečně dojeli domů.
Řidiče někdy víc než počasí zaskočí změna ve způsobu ošetřování vozovky, například jednoho z našich posluchačů, který ráno volal do naší Zelené vlny.
„Právě jsem projel dálnici D11 od 68. kilometru ve směru do Prahy. Všude poměrně intenzivně sněží, ale i přesto je dálnice upravená. Ovšem od 18. kilometru jsou v levém pruhu pouze vyjeté koleje a pravý je jakž takž upraven,“ informoval jeden z řidičů.
Podobnou zkušenost měla ráno i naše posluchačka jedoucí do Prahy po mladoboleslavské silnici. I tady byl od 18. kilometru upraven jen jeden pruh.
Silničáři mají udržet vozovky sjízdné alespoň s opatrností
Vzhledem k tomu, že R10 a D11 spolu sousedí, dívali jsme se na počasí. Kolem sedmé ráno v těchto místech skutečně vydatněji sněžilo, a právě proto byla, byť stejná silnice, rozdílně ošetřena.
Potvrdili nám to i na Správě a údržbě dálnic Poříčany, která spravuje prvních 50 kilometrů D11. Celou noc i ráno tady točili šest sypačů a byli rádi, že se jim podařilo zachovat dálnici sjízdnou. To je totiž hlavní úkol silničářů v zimě.
„Musíme zajistit alespoň sjízdnost s opatrností, ale neznamená to, že okamžitě po napadení sněhu mohou být všechny silnice uklizené. Na dálnicích bychom měli zajistit sjízdnost s opatrností do dvou hodin, na silnicích I. tříd do šesti hodin a na ostatních do 12 hodin,“ potvrzuje šéf hlavního operačního štábu zimní údržby Milan Dont z ministerstva dopravy.
Bez pořádného plánování by to nešlo
Zimní údržba je tak trochu jako puzzle – přes 56 tisíc kilometrů naší silniční sítě udržují stovky sypačů, které však patří desítkám organizací. Důležité je tedy zkoordinovat práci všech tak, aby silnice byly co nejdříve sjízdné. Existují proto plány zimní údržby, které přesně říkají, kdo, co, kdy a za jakých podmínek má udělat.
Je pochopitelné, že na hranicích okresů se aktuální zimní údržba může lišit. Nejvíc to může být viditelné na některých rychlostních komunikacích, jejichž jednotlivé úseky spravují různé firmy – například na mladoboleslavské R10.
„Je zajišťována dle standardních okruhů v rámci silnici I. třídy. Není tu znám žádný problém, kdy bychom se někde dostávali do větších časových skluzů. Kvůli návaznosti jednotlivých krajů se však může stát, že v jednom místě je silnice těsně po údržbě, ale o kousek dál sypač projel už před víc než půl hodinou. Z toho důvodu tedy nemusíte mít po celé trase stav vozovky stejný,“ uzavírá Dont.
Je prostě potřeba si uvědomit, že zatímco sněžit a mrznout může v jednom okamžiku klidně na celém území republiky, silničáři nemohou být na všech místech najednou. Motoristé proto musejí přizpůsobit svoji jízdu aktuálnímu počasí.