Když ZTP pomůže k autu

14. prosinec 2006 13:00

Většina z Vás, našich posluchačů, je asi zdravých. Předpokládáme ale, že trávíte nějakou část dne za volantem nebo na chodníku. A všude tam prostě hrozí, že přijdete k úrazu. Ne, že bychom vám to přáli. Neříkáme to ani proto, že bychom Vás chtěli z rádia strašit. Přestože teď budeme pár minut mluvit k těm, kteří už nějaký handicap mají, mohou se následující informace velmi dobře hodit každému z nás, protože kdo má jistotu, že zdravotní problémy nepostihnou nikoho blízkého, třeba z rodiny? To pak budete kupovat často nezbytné auto na dopravu k lékaři ze svého? Máme pro vás rady, aby vaše srdce a peněženka "krvácely" při nákupu co nejméně.

Handicapovaný člověk může při nákupu ojetého i nového auta ušetřit skutečně hodně peněz. Na sociální podporu je odbornice Lenka Fiřtíková z Úřadu městské části Prahy 14.

"Lékař posoudí rozsah postižení člověka, jaký průkaz zdravotně postižené osoby může mít a od toho se potom odvíjí částka, která je danná vyhláškou. Jednorázově může být poskytnuta částka maximálně 100 000 korun na zakoupení motorového vozidla. Příspěvek na povinné ručení je zahrnut v jednorázové dávce sociální péče, která se nazývá příspěvek na provoz nebo také na benzín. Pro držitele průkazu ZTP je jednorázově vyplácena částka 6 600 korun a pro držitele ZTP/P je to 9 900 korun."

Když člověk dostane onen příspěvek na pořízení auta, má nárok i na vrácení daně z přidané hodnoty do výše 100 000 korun?

"Když si pořídí dobré auto, to znamená dobrý motor, vysoká výbava a verze kombi, tak auto stojí kolem 600 000. Řekněme, že středně vysoký příspěvek může být kolem 60 000 nebo 70 000 korun a dostáváme se tedy na cenu 530 000 Kč. Dále si odečtěte daň z přidané hodnoty, která bude zhruba 90 000 korun a zkončíme na 440 000 korun za velmi slušně vybavený vůz," dodává Karel Majer z Fordu.

To jsme mluvili o podpoře na auto jako takové. Úředníci nebudou řešit, jestli si koupíte Porsche nebo ojetého Favorita. Od našeho spolupracovníka Martina Kováře, který je po úraze také se zdravotní handicapem, jsem chtěl vědět, jestli existuje nějaký oblíbený nebo rozšířený model. "Pokud přijdete někam, kde jezdí více lidí s handicapem, tak poznáte, že různorodost je opravdu velká, protože každému vyhovuje něco jiného. Rozhodně je dobré, že v současné době je takový výběr vozů, a že všichni nejezdí ve Velorexu."

I když je mi jasné, že handicapovaný člověk se při nakupování chová stejně jako kdokoliv jiný, tedy že nakupuje především podle vzhledu a obliby značky, musím se přiznat, že jsem čekal jasnější odpověď. Hlavně s ohledem na to, že různé bonusy a zvýhodnění, se mezi značkami dost liší.

"Je obtížně jmenovat konkrétní firmu nebo značku, nicméně je zřejmé, že Ford má svůj program pro handicapované, Volkswagen a také Opel má výrazné slevy na vybrané modely aut pro lidi s handicapem. Doporučit konkrétní značku je opravdu obtížné. Určitě je potřeba vůz vyzkoušet a dbát na to, aby byly poskytnuty i nějaké vedlejší služby. Člověk s handicapem si samozřejmě může vybrat i ojeté auto, pokud mu to okolnosti a schopnosti dovolí."

V některých internetových diskuzích si přečtete všelijaká vychloubání, jak velkou slevu si kdo uhádal na prodejci auta. Handicapovaný člověk má v tomto směru lepší pozici. Dealeři značek, které handicapované nepodporují žádným speciálním programem, jim mohou dát stejnou slevu jako zdravým a tam kde handicapované podporují, je to ještě jednodušší.

"Například importer vozů Ford poskytuje pro tyto osoby 10 000 bonusy. Je to podle modelu, ale je to na celou modelovou řadu počínaje malým Fordem Ka a konče velkým Fordem Tranzit, který může přepravovat třeba i 3 vozíčkáře. V našem předchozím příkladu se snížila cena ze 600 000 korun na 440 000 korun. Teď k tomu ještě připočtěte 50 000 nebo 60 000 jako bonus od prodejce a dostaneme se na velmi slušnou částku zhruba 380 000 Kč."

Podle Karla Majera je dobré vědět také to, že sleva nezávisí na žádných lékařských ani jiných potvrzeních. Prodejci u nás veskrze nejoblíbenější tuzemské značky, podle oficiálních informací z automobilky, dávají handicapovaným slevu zhruba 6 až 11 %. Pokud jste i právě vy handicapovaným fandou okřídleného šípu, máme pro vás závěrečný tip od Petra Novotného z CarClubu. Ten totiž ve spolupráci se Škoda-Auto a dalšími partnery připravil speciální program. Jde především o 13 % levnější auta a o rok prodlouženou záruku.

"Jde o vozy Škoda Fabia Combi Handy, což je přímo vytvořený model pro handicapované lidi a také Škoda Roomster Handy. Výbava a ostatní věci s tím související pak samozřejmě záleží už na požadavcích samotného klienta. Musím ale podotknout, že tyto vozy nejsou pro každého handicapovaného, ale pouze pro osoby zdravotně znevýhodněné, kterým byl přiznán příspěvek na řešení mobility."

Je zajímavé, že oba programy, jak u Modrého oválu tak u okřídleného šípu, se jmenují Handy. Každopádně, rádi bychom, abyste věděli, že výhody pro handicapované existují, a že si některé automobilky uvědomují, že k dobrému jménu patří zdravotně znevýhodněné podporovat. Snad Vám právě nabyté informace při případném výběru auta pomohou.

autor: pek
Spustit audio