Klimatizace: když smrdí, je pozdě

31. květen 2012 13:00

Auto bez klimatizace? To si dnes už asi málokdo umí představit. Do módy u nás přišly před lety a za ta léta nám dobře sloužily. My se o ně však velmi často nestaráme. A oč se nestaráme, to zahnívá. V případě klimatizace doslova a do písmene.

Jsou rady, nad nimiž mávneme rukou s tím, že na nás chce někdo jenom vydělat. V případě čištění klimatizací to však vede k tomu, že do servisu budeme jednou muset, protože, promiňte mi tu upřímnost: v tom smradu se prostě nedá jezdit.

Někdo nevyčistí klimatizaci klidně i pět let, ale setkal jsem se i s případy, kdy nebyla čištěna osm nebo deset let. V takové situaci je výparník silně znečištěn, a pokud ho například potřebujeme z vozu vyjmout, je to na něm znát i mechanicky. Vždy se nám ho podaří vyčistit, někdy to sice zabere víc času, protože se to musí udělat dvakrát, ale je čistý,“ popisuje své zkušenosti Petr Nešpor z Autoservisu Garant.

Víc čištění však logicky stojí i víc peněz. Jak často tedy klimatizaci čistit? „Nejlepší je to dělat preventivně jednou nebo dvakrát ročně. Záleží na tom, který způsob prevence zvolíte. Pokud použijete pěnu, můžete to dělat minimálně dvakrát do roka, při použití Clean Setu nebo ozónu to stačí jednou ročně,“ konstatuje Nešpor.

Základní čištění je tedy pomocí spreje nebo pěny, které koupíte v kdejakých autopotřebách. „Je to základní způsob vyčištění, většinou ne příliš účinný, nicméně nejjednodušší, nejrychlejší a v podstatě i nejlevnější. Čištění pěnou nebo sprejem zvládne každý sám,“ radí odborník.

Čisticí pěna může způsobit komplikace

Ano, zvládneme to i sami, ale při práci s pěnou bychom se měli mít na pozoru. „Sprej se zmáčkne a pustí v interiéru, zatímco pěna se musí dostat přímo do systému klimatizace. To není vždy jednoduché a občas to způsobuje i komplikace – pěna totiž po čase zkapalní a může natéct do elektroinstalace,“ komentuje Nešpor.

Dnes je velmi populární čištění ozónem. Ten se používá mimo jiné například i při dezinfekci ve zdravotnictví. Toto čištění je velmi účinné, ale výparník, kde se vytváří a hromadí nejvíc bakterií, zcela nevyčistí.

„Na výparník není úplně nejlepší, dostane se tam, ale jen částečně. Jako nejlepší formu vyčištění výparníku doporučujeme takzvaný Clean Set obsahující speciální chemický roztok, který se rozprašuje. Pomocí speciálního přístroje, který mají většinou jen v autoservisu, se roztok dostane na výparník, kde nejčastěji vznikají plísně a zápach,“ uzavírá Nešpor.

V případě klimatizace tedy platí, že je lepší prevence. Ta totiž ve výsledku bude stát méně než následná léčba.

autor: pgj
Spustit audio