Kola dělají auto
To je bez debaty. Představte si luxusní limuzínu za pár miliónů na "plecháčích"... To by se nám v EU pěkně smáli, kdybychom pro ně na letiště poslali kolonu limuzín s takovými koly... A nebo jinak, dokážete si představit třeba amerického prezidenta jak přijíždí svojí neprůstřelnou, a kdo ví jak vybavenou, limuzínou na ocelových kolech? Má to ale svá ale...
Začněme výhodami: "Mají lepší jízdní vlastnosti, větší ovladatelnost hlavně ve vyšších rychlostech a jejich největší předností je pěkný design," vyjmenovává Luboš Nešpor z autoservisu Garant.
Jo, kola dělají auto. Ale krása něco stojí. Především nepohodlí, ale nejen to.
"Nevýhody jsou tvrdší podvozek, větší zátěž na podvozkové díly, vyšší cena pneumatik a celkově nižší jízdní komfort."
Při změně rozměrů kol pak musíme vždy dbát na to, co máme uvedeno ve velkém technickém průkazu. Pakliže chceme na auto dát kola jiného rozměru než je v něm uvedeno, musíme požádat o schválení výrobce nebo dovozce takového auta. Mění se tím totiž mimo jiné informace, které dostáváme z tachometru. A vliv to může mít i na spotřebu.
"Zaleží na obvodu a šíři pneumatiky."
Nízkoprofilové pneumatiky jsou také náchylnější k poškození.
"K poškození pneumatiky může dojít při průjezdu větší dírou nebo při přejezdu nerovnosti - například obrubník."
A jezdit na poškozené pneumatice nás může stát život. Jakékoli zásadní poškození totiž může znamenat další rozšíření defektu a následný defekt.
"Může se poškodit kostra pneumatiky, což se projevuje vyvýšením nebo boulí. V takovém případě doporučujeme pneumatiku okamžitě vyměnit."
A pozor, dnes už i výrobci doporučují i v případě zimních pneumatik u nejmodernějších aut široké pneumatiky, což potvrzuje šéfinstruktor bezpečné jízdy Dunlopu Daniel Pfiel.
"To je velmi jednoduché. Jestliže se podíváme na rallye, můžeme vidět, že jezdci ve Finsku nebo ve Švédsku mají úzké pneumatiky, ale běžné zimní pneumatiky mají skvělé jízdní vlastnosti, pokud jde o brzdění, a to úzké nemají. To je velmi důležité pro ovládání vozu. Doporučujeme šíři pneumatik klidně i 245, protože současné zimní pneu mají takové vlastnosti, že umožňují širší záběr, jsou lepší při brzdění a nedostanete na nich tak snadno aquaplaning. Doporučujeme proto, aby lidé obouvali pneumatiky minimálně o rozměrech 225."
Podrobný návod na zápis ráfků a pneumatik do technického průkazu