Kolik stála letošní zimní údržba?
Ředitelství silnic a dálnic dnes na celorepublikové poradě sčítá náklady na letošní zimní údržbu. Už teď je jisté, že zima stála méně než v předchozích letech, ale definitivní čísla budeme i díky současnému počasí znát až o pár týdnů později. Nejen z pohledu silničářů byla totiž letošní zima poněkud netypická.
Ještě v listopadu a prosinci bylo kolem nuly a sníh byl jen ve vyšších polohách. Koncem ledna přišly holomrazy a v únoru místy napadlo více sněhu než za celou zimu. Ovšem velmi lokálně, například 15. února, byl v Olomouci jen mírný sněhový poprašek, zatímco na nedaleké R35 u Kocourovce napadlo 30 centimetrů sněhu a postupně bouralo na padesát aut. A nepomohlo ani 153 tun soli, které tam silničáři vysypali.
Přesto je z hlediska peněz průběh letošní zimy pro silničáře přijatelnější. „Finančně náročnější je samozřejmě dlouhodobé špatné počasí, protože aby se nám dařilo udržet vozovky sjízdné, spotřebujeme spoustu posypové soli a dalšího materiálu,“ vysvětluje Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic.
Známá je už suma za zimní údržbu silnic I. třídy. „Odhadované náklady na zimní údržbu u silnic I. tříd činí 700 miliónů korun. Pro srovnání se sezónou 2010/2011, kdy údržba stála 923 miliónů korun, je to tedy podstatně méně,“ konstatuje Ledvinová.
Zima vyšla levněji, bude více peněz na letní opravy
Letošní zima tak byla na jedničkách zhruba o pětinu levnější než loňská. Ovšem i na dálnicích se spotřebovalo výrazně méně soli než v předchozích letech. „Zimní údržba v tomto úseku proběhla bez větších komplikací. Sice byly momenty, kdy dálnice krátkodobě stála, ale to nebylo naší vinou, ale vinou nedodržení rychlosti a nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky. Spotřebovali jsme 2300 tun posypového materiálu a ve srovnání s minulým rokem náklady vyšly zhruba na polovinu,“ potvrzuje Jiří Varhaník, šéf Střediska správy a údržby dálnice Velký Beranov, tedy D1 na Vysočině.
Podobná situace je i na D8, kde Správa Řehlovice použila 1100 tun soli oproti loňským 2500. Jak se tyto nižší náklady na zimu projeví na silnicích v létě? „Doufáme, že by mohla jít větší část peněz do letní údržby a oprav vozovek,“ uvažuje Varhaník.
Všechno je teď ve stádiu podrobného zkoumání stavu vozovek a rychlého rozhodnutí, co a kde opravit za správných technologických podmínek. Tedy nejlépe v létě. Už teď je jisté, že je v plánu oprava silnice první třídy z Pelhřimova po D1 včetně čtyř mostů. Opravovat se bude také most u Trutnova nebo velký kruhový objezd v Olomouci.
Zásadní je však chystaná modernizace D1, na dva úseky už má Ředitelství silnic a dálnic stavební povolení. „Už nám bylo vydáno stavební povolení na úsek Lhotka – Velká Bíteš mezi exitem 153 a 162. Další vydání stavebního povolení očekáváme v tomto týdnu a mělo by se týkat úseku Šternov–Psáře mezi exitem 41 a 49,“ uzavírá Ledvinová.
Ještě do konce dubna by měly dostat stavební povolení i tři další úseky: u Lokte (66. až 75. kilometr), u Velkého Beranova (104. až 112. kilometr) a u Velké Bíteše (162. až 168. kilometr). Už minulý pátek byl vyhlášen tendr na zhotovitele všech pěti chystaných rekonstrukcí. Začátek se plánuje na léto a po kvalitní a moderní dálnici bychom se měli projet koncem příštího roku.