Kombinace elektronické a mechanické ochrany je nejlepší

2. prosinec 2011 13:01

V průběhu loňského roku bylo v Česku ukradeno zhruba 15 tisíc osobních aut. Znamená to, že každou tři čtvrtě hodinu zbudou jednomu majiteli oči pro pláč. Včera policie oznámila, že na Olomoucku odhalila gang, který ukradl desítky, možná stovky aut.

Gangy jsou velmi dobře organizované a ubránit se jim je prakticky nemožné. Určitou šanci sice máme, ale rozhodně to nepůjde pouhým alarmem nebo imobilizérem. Ty jsou pro profesionální zloděje leckdy banalitou.

„Zloději, kteří vozidla odblokovávají a odjíždějí s nimi pryč z místa, jsou většinou velice dobře vybaveni a často jsou na vysoké technické úrovni, což můžeme soudit ze zadržených věcí. Dá se říct, že některá vozidla jsou schopna odcizit v řádu minut,“ konstatuje nepříjemný fakt soudní znalec v oboru zámkové a zabezpečovací techniky Oldřich Matušek.

Alfou a omegou zabezpečení je zámek nebo odemykací systém. V první řadě byste se měli už při koupi auta zajímat o způsob jeho odemykání. „Jestliže lze vůz odemknout na dálku větší než deset metrů, je logické, že radiový systém půjde zachytit a rozkódovat. Dále existuje infrasystém, kdy majitel musí přijít až k vozidlu a zamířit přímo na snímač. V tomto případě by muselo být umístěno nějaké zařízení v dráze z vysílače k přijímači a to je podstatně bezpečnější. Nejlepší systém z pohledu odcizení vozu je ten, který se aktivuje až při pohybu kliky dveří, protože komunikační okruh je minimální,“ říká Matoušek.

Páku na volant odemknou za pár minut

Především dražší auta jsou dnes dovybavována vyhledávacími systémy. V současné době však není problém koupit na internetu rušičky, které tyto systémy eliminují. „Tato zařízení vlastně naruší celou logiku hlídání vozu, která je založena na spolupráci systémů GPS a GSM – GPS systém zjistí polohu vozu a GSM informuje majitele o stavu vozu. GSM rušičky však zamezí odeslání informace jeho majiteli, takže ten neví, co se s autem děje,“ vysvětluje soudní znalec.

Nejlepší je tedy zkombinovat elektronické zabezpečení s mechanickým. Samotný zámek volantu však bývá nedostatečný. „Výrobky, které jsme zkoušeli, jsou většinou dost nekvalitní. Sice vypadají bytelně a robustně, ale chráněny jsou až směšným zámkem, který pro zloděje netvoří překážku. Naopak by se dalo říct, že je páky na volant lákají, protože jejich otevírání mají nacvičené,“ popisuje Matoušek.

Jako nejhodnější mechanické zabezpečení se v současné době jeví zámek řadicí páky, ale i tady je potřeba pečlivě vybírat. „Zjistěte si, jaký je přístup k zámku, jaký byl použitý typ zámku a klíče a jak to bude v interiéru vypadat. To považuji za největší prioritu,“ uzavírá Oldřich Matušek.

Nejnovější systémy eliminují nejslabší část tohoto zabezpečení, kterou je zámek, protože využívají servomechanismy a jen majitel auta ví, jak a kde se mechanismus odemyká.

autor: pgj
Spustit audio