Kontroly PHM zpřísní

14. březen 2006 13:00

Dnes se zaměříme na kvalitu pohonných hmot, protože bohužel ještě stále se setkáváme na našich čerpacích stanicích s nekvalitním palivem. A právě proto ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo zákon, který by měl zpřísnit prodej benzínu a nafty, a který v těchto dnech projednává parlament. Jak probíhá dosavadní kontrola? Co by se mělo zpřísnit a jak se motorista může bránit v případě, že načerpá nekvalitní pohonné hmoty? Může to vůbec

Bohužel asi jen máloco se podobá pověstnému kupování zajíce v pytli jako právě nákup pohonných hmot. Neexistují totiž v podstatě žádné vnější signály, které by mohly dopředu upozornit na případné problémy. Zjistit se to dá teprve po natankování.

"Pokud se auto začne chovat jinak než jsme zvyklí, pak bychom měli navštívit nejbližší značkový servis a nechat auto prohlédnout, popřípadě nechat odebrat vzorek paliva a nechat ho případně přezkoušet," upozorňuje Vladimír Třebický z Ústavu paliv a maziv.

Problém může nastat především u novějších typů aut na diesel. Nafta obohacená větším množstvím síry může poškodit katalyzátor, jehož výměna může přijít až na několik desítek tisíc korun. Problémy se neprojeví okamžitě po načerpání, ale právě proto při jakémkoli podezření na nekvalitní palivo je dobré odebrat jeho vzorek.

"Pokoušet se vyjet celou nádrž nekvalitního paliva je velmi riskantní a může dojít k poškození některé součásti vozu. Kontrolu bych tedy neodkládal a zajistil bych ji co nejrychleji, aby byla eliminována možnost zvětšování případné závady," doporučuje motoristům Pavel Šenych z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje většinu předních výrobců a distributorů pohonných hmot, působících na našem trhu.

Právě proto také s ní ministerstvo průmyslu a obchodu konzultovalo navrhovaný zákon o pohonných hmotách. Ten podstatně rozšiřuje působení České obchodní inspekce. Ta bude kontrolovat pohonné hmoty nejen přímo na čerpacích stanicích, ale bude moci odebírat vzorky paliva v celém výrobním řetězci. Tedy také u výrobce a distributora.

"Kontroly benzínu jsou trvalou součástí našich kontrol. Každoročně jich provádíme téměř 2 000," říká Miloslava Fléglová z České obchodní inspekce.

Ta letos zatím odhalila 15 nevyhovujících vzorků z 340 dosud odebraných. Problémy jsou hlavně u nafty, kde bývá většinou vyšší obsah síry a u benzínů pak neodpovídá oktanové číslo. Počet nekvalitních vzorků se ale podle statistiky snižuje, loni neodpovídalo normám jen 6,1 % z více než tří tisíc vzorků, takže by se mohlo zdát, že kvalita pohonných hmot se zlepšuje.

"Je to otázka množství odebíraných vzorků, které Česká obchodní inspekce zvládá kvůli množství inspektorů kontrolovat. Nicméně, není v silách státu aby mohl prohlásit, že na všech čerpacích stanicích v každém okamžiku bude výhradně pohonná hmota, která splňuje všechny normy. To bohužel není reálné, ale víme, že kontrolní činnost nemůže být nikdy prováděna na 100 %," polemizuje se statistikou Pavel Šenych z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, podle kterého hodně záleží na tom, jak je v jednotlivých firmách nastaven vnitřní systém kontroly, který však nelze centrálně přikazovat. "Silné firmy mají prostředky na vlastní velmi sofistikovaný a v mnoha případech i velmi nákladný mechanismus kontroly kvality pohonných hmot. Je to částečně otázka ekonomické síly a částečně prestiže a hlídání si dobrého jména."

autor: pgj
Spustit audio