Kožená sedadla se dají opravit

15. listopad 2011 13:01

Máte své auto vážně rádi? Těšíte se, až do něj usednete a vydáte se na cestu? Možná se teď smějete, ale opravdu je spousta lidí, kteří si právě proto koupí například veterána – vůz je totiž skutečně baví a těší. Každá potíž jejich vyvoleného stroje pak hluboce zamrzí a trápí.

I když je vaše oblíbené auto jistě výrobkem výborné kvality, proto jste si ho přece pořídili, čas se zastavit nedá a jistá opotřebení se na autě dřív nebo později projevovat určitě začnou. Může se taky stát, že jste vůz snů koupili po někom, kdo netušil, jak velkou hodnotu má, a proto se k němu choval nelidsky – třeba v něm jezdil v džínách, až se ze strany ošoupalo kožené čalounění řidičovy sedačky. Vypadá to sice fatálně, ale zhruba za 1,5 tisíce korun vám to opraví.

„Kůže nesmí být roztrhaná, mám na mysli oddělená od sebe – například roztržené švy neopravujeme. Velký úspěch máme s opravami sedaček, ze kterých důsledkem stáří zmizí barva a prosvítá kůže, nebo s opravou sedaček poškozených od cvočků v džínech,“ říká automechanik Marek Novák. Ve své dílně bádá a experimentuje v málo probádaných oblastech údržby automobilů.

„Původně jsem před mnoha lety zahlédl na jednom satelitním kanálu tuto opravu. Následně jsem celou technologii zakoupil – byl to vlastně jeden kufr s barvami a tmely, ale výsledky nebyly uspokojivé. Z původního kufru už dnes nepoužíváme nic, protože přípravky jsou mnohem méně kvalitní, než které jsme schopni sami sehnat,“ pokračuje Novák.

Opravené místo ani nepoznáte

Opravy jsou dnes prý na takové úrovni, že ani nejsou poznat. Opravené místo zachová přesně stejný odstín, lesk nebo mat jakožto i strukturu svého okolí. „Opravené místo nemá kvality tovární výroby. Na druhou stranu je to oprava, která při slušném zacházení vydrží roky,“ dodává automechanik.

Lidé z oboru si jistě uvědomí, že opravit a nastříkat kůži je snad až alchymistická záležitost – spojujete totiž protichůdné požadavky. „Musíte použít tmel, který zůstane zcela pružný a ohebný, ale nebude z místa vypadávat. Zároveň však na něm musí držet barva. I ta ovšem musí být natolik flexibilní, aby se pohybovala zároveň s kůží a nepraskala, ale zase se nesmí dát setřít pouhým čistěním nebo za pomoci chemikálií,“ vysvětluje Marek Novák.

V Česku není mnoho těch, kdo umí opravovat a také třeba dobarvit kožený interiér do požadovaného odstínu. Než někomu svěříte pro takový zásah svůj vůz – což tedy nemusí být záležitost jen fandovských strojů, ale může jít i o předprodejní péči ve snaze získat za auto následně více peněz, rozhodně chtějte vidět předchozí práci opraváře a záruku na dílo si potvrďte písemně.

autor: pek
Spustit audio