Krize končí - autoprůmysl se zvedá

9. červen 2010 13:01

Krize automobilového průmyslu končí. Vypadá to, že loňský rok byl opravdu dnem. Svědčí o tom čísla, která byla zveřejněna na právě probíhajícím Autosalónu v Brně. Je pravda, že se nikdy nemá říkat nikdy, ale také se říká, že čísla nelžou. Loni sice tržby poklesly o 14 procent, ale stále se ještě jednalo o celkovou částku 606 miliard korun. Prodeje začínají opět stoupat a výrobci opět přijímají nové zaměstnance.

Automobilový průmysl tvoří prakticky pětinu našeho exportu. Není divu, vyrábějí se u nás nejen celá auta, ale také všechny součástky do nich pro nejrůznější značky.

„Postihlo to výrobce dílů, kteří vyrábějí nejen pro Českou republiku, ale také pro vývoz, takže dopad krize na výrobce komponentů byl větší než na finální výrobce. Celkově se dá říct, že propad zaměstnanosti byl nižší než propad výroby, což znamená, že firmy se snažily omezit propouštění. I v době krize se nám podařilo udržet velmi pozitivní bilanci zahraničního obchodu, takže český automobilový průmysl i nadále táhl export. Dokonce se podařilo zvýšit přidanou hodnotu v krizovém roce, což je dle mého názoru zásluha také dobrého managementu v automobilovém průmyslu,“ přibližuje Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Kdybyste vzali každý jednotlivý díl u nás vyráběný, složili byste hned několik aut, i když by to bylo něco mezi škodovkou, bavorákem, mercedesem, fordem, kiou a tak dále. Právě tyhle výrobce ovšem krize postihovala nejvíc.

„Došlo k tomu, co jsme očekávali - tedy že pokud skončí šrotovné, trh se začne oživovat. A přesně to se stalo. Pokles poptávky po vozech úspěšných v průběhu šrotovného pochopitelně nastal, nicméně lze říct, že evropský automobilový průmysl přestál loňský rok lépe, než se čekalo, a situace v letošním roce už vypadá mnohem lépe,“ říká poněkud pochvalně prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Ovšem ona je to částečně pravda. Automobilovému průmyslu navíc pomohlo i tolik diskutované šrotovné. „Určitě bude velký tlak na náklady a ceny. Domnívám se, že krize měla za následek určité snížení cenové úrovně vozů a tlak na snižování nákladů. Zároveň můžeme očekávat další větší fúze a aliance mezi výrobci, protože současná situace je nutí hledat možnosti, jak snižovat vývoj a náklady,“ dodává Martin Jahn.

Jenže krize nezmizí mávnutím kouzelného proutku. Bude mít své logické pokračování. Co z toho plyne pro nás obyčejné motoristy? Že ceny aut za chvíli opět porostou, ale letos by se ještě měly udržet na současných nejnižších cenách za poslední léta.

„Od loňského března všichni výrobci neustále nabízeli akční ceny ať už na jednotlivé modely nebo časově omezené provedení. Tento trend bude zajisté přetrvávat i v letošním roce, proto se nedá říct, že by ceny v průměru výrazně klesaly. Podle mého názoru bude díky akčním prodejům i letošní rok stále příznivý pro nákup nového vozidla,“ domnívá se Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů.

Krize sice tedy osobní auta opouští, ale čeká se na to, jak se bude vyvíjet v oblasti nákladních automobilů a autobusů, i když i tam už jsou náznaky, že by se mohla chýlit ke svému konci.

autor: pgj
Spustit audio