Krize nekončí, boháči nakupují
Prodeje osobních aut stoupají a obchodníci si v porovnání s loňským rokem mohou mnout ruce. Od ledna do března se u nás prodalo 39 339 nových aut, což je o čtvrtinu víc než loni. Jenže, na tato čísla má vliv celá řada více či méně ověřených informací. Vždyť i samotné automobilky pečlivě dávkují informace o nových modelech tak, aby jim počty prodaných kusů neklesaly. Svoji roli hrají i zákony, jak jsme se v minulých letech mohli přesvědčit i my.
U nás byl trh osobních aut v posledních letech poněkud deformován, když se osobní auta s mřížemi započítávala mezi užitková. To se však postupně mění.
"Nárůst firemních vozidel v letošním prvním kvartálu je oproti loňskému roku 250 procent, v březnu je rozdíl dokonce 350procentní. Z toho je zřejmé, že firmy nakupují průběžně," konstatuje Pavel Tunkl ze Sdružení dovozců automobilů.
Svůj podíl mezi osobními auty letos výrazně navýšila i domácí automobilka. "Škodovka za celý kvartál zaznamenala nárůst o 61 procent, v březnu dokonce o 101 procent. Také se jí výrazně zlepšil podíl prodaných aut na trhu zhruba z 28 na 35 procent."
Neznamená to však, že by krize byla za námi. Na to si budeme muset ještě počkat.
"Myslím si, že krize za námi rozhodně není. To je zřejmé i ve všech ostatních kategoriích, které klesají. Podíváme-li se na kategorii vozidel do hmotnosti 3,5 tuny - lehké užitkové nebo osobní vozy - jsou sice čísla prodejů vyšší než loni, ale ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2008 zaostáváme o 14 procent."
Ještě horší situace je u těžkých nákladních aut, kde vozový park nebyl tak zastaralý a nevyžaduje obměnu.
"Pokud dopravci odstavili zhruba 30 procent svých vozidel, pravděpodobně to byla vozidla starší, takže vozy, které jsou teď v provozu, se pohybují mezi stářím šesti a osmi let."
Ceny aut jsou už na svém minimu a automobilky by je podle našich informací ani třeba při nereálném snížení daní nesnížily. To by raději nabídly výbavu navíc.
"Od loňského března všichni výrobci zaváděli například akční ceny na různé verze nebo časově omezené akce. To bude samozřejmě přetrvávat i v letošním roce. Nelze tedy říct, že v průměru by ceny výrazně klesaly, ale díky akčním prodejům by letošní rok, podle mého názoru, měl být příznivý pro nákup nového auta," uzavírá Pavel Tunkl.
Optimisticky však zní předpovědi, které naznačují, že bychom se na konci letošního roku mohli dostat na čísla prodejů před loňským krizovým rokem. Ostatně, svědčí o tom i prodeje mezi luxusními auty. Vždyť od ledna do března se u nás prodalo 12 ferrari nebo 7 maserati, což je třikrát víc než loni. Nebo že by se nůžky mezi bohatými a obyčejnými lidmi ještě více rozevíraly? Nechme se překvapit.