Krize není tak hrozivá

12. prosinec 2008 13:00

Světová finanční krize se po hypotékách a poplatcích za bydlení rozšířila i do automobilového průmyslu. Automobilky, které byly příliš optimistické, nyní musí vyprodávat své zásoby za ceny, které by ještě nedávno byly nemyslitelné. Krize už dolehla i na domácí automobilový průmysl. Zatím ale ne v tak velkém rozsahu jako v západní Evropě nebo za oceánem.

Krize náš automobilový průmysl, který činí až 20 procent vývozu, zasáhla celkem logicky. Ale jak rychle a brzy přišla, tak rychle by měla i odejít.

"Na rok 2010 se díváme opět optimisticky a myslíme si, že to už by mohl být zlomový bod, za kterým se automobilový průmysl opět začne dostávat z recese a objem výroby poroste," doufá prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Výrobky našich dodavatelů najdeme prakticky v drtivé většině vyráběných aut po celém světě.

"To je poměrně jednoduché, protože z Česka se dodávají v podstatě všechny díly téměř do všech automobilek. Z dílů vyráběných u nás lze sestavit celý automobil - od kol přes volant, motory, převodovky, karoserie, elektroniku, světla atd. Naši výrobci dodávají díly i do exkluzivních značek, jakými jsou Ferrari nebo Bentley."

A právě dodavatelé jsou postiženi daleko více než samotní finální výrobci.

"Dopad na dodavatele v České republice je ze zahraničí podstatně vyšší, protože finanční krize se prioritně projevila ve Spojených státech, a proto u tamějších automobilek, do kterých naši dodavatelé také dodávají některé součástky, je situace mnohem dramatičtější. U jiných evropských dodavatelů mimo Škodu a TPCA se to liší podle značek. Například v Seatu je propad 40procentní, ve Volvu více než 50procentní a Saab praticky už dva měsíce stojí - produkce z 10 000 aut klesla na nulu. Takže dopady pro český dodavatelský automobilový průmysl jsou ještě větší než u dvou českých finálních výrobců," konstatuje Pavel Juřička z Brano Group.

Co obyčejného člověka zajímá, je to, zda krize sníží ceny nových aut stejně jako ceny pohonných hmot.

"Cena ropy byla spekulacemi vyhnána do extrémních výšek okolo 140 dolarů za barel, dnes se cena ropy výrazně propadla pod 50 dolarů za barel. Podle mého názoru bude v budoucnosti mírně stoupat. U vozů nelze podobné výkyvy očekávat, protože jejich cena se neřídí spekulacemi na finančních trzích, ale odvíjí se od výrobní ceny, ke které je přidána marže výrobce a prodejce. Je možné očekávat, že se ceny nebudou nijak dramaticky zvyšovat, ale už dnes ceny výrobcům zaručují minimální marži, kterou potřebujeme na přežití. Je tedy možné očekávat nějaké slevy související s doprodejem zásob, nicméně dlouhodobě bych neočekával, že ceny vozů mohou výrazně klesnout, protože pro výrobce by tato cena nezajišťovala dostatek prostředků na přežití."

To asi nikoho nepotěší, ale třeba... Co takhle akční slevy? Vždyť prodejce dnes neživí prodej nových aut, ale servis.

autor: pgj
Spustit audio