Kurs bezpečné jízdy 4: Jezdíme hlavou
Doufám, že jste si o přestávce odpočinuli, vstřebali informace, co udělat pro bezpečnost svoji i druhých před tím než vyjedeme a teď se konečně rozjedeme. Nejdůležitější je kritickým situacím předcházet, to souvisí s naším přístupem k řízení.
"Nejnebezpečnější je, když si při příchodu k autu a otevření dveří myslíme, že jsme piloti formule 1. To je nejnebezpečnější. Není jednoduché ovládat auto za každé situace. Je to záležitost především mladých řidičů, ale najdou se i starší, kteří si myslí, že jsou nejlepší. Myslí si: bacha jedu, uhněte... To není dobré pro bezpečné ovládání vozu," vyvozuje ze svých zkušeností šéf instruktorů jízdy Dunlopu Daniel Pffiel.
Nemůžeme se ale zabývat pouze sebou. Musíme vnímat vše, co se okolo nás děje.
"Domnívám se, že nejdůležitější je pro řidiče respekt. Musí respektovat rychlost, adhezi vozovky a dopravu jako takovou."
Zkrátka musíme přemýšlet. Bez mozku to prostě za volantem nejde.
"Musíme jet přemýšlivě. Znamená to vytvořit si okolo sebe jakési vakuum. Sledovat auta a chování řidičů okolo sebe. Předvídat situaci, vše dělat raději dřív než pozdě, stále sledovat dopravní situaci a neustále o všem přemýšlet. Ochraňovat se," radí Jiří Patera.
Kritické situaci se dá předejít.
"Pokud je vozovka mokrá a jsou stále teploty okolo 10 až 11 °C, neočekáváme, že se její stav náhle změní. Klesnou-li ovšem teploty na hranici 2 až 3 °C, musíme se připravit na to, že na některých místech se vytváří námraza."
Některá auta nás sama varují.
"Moderní auta vybavená systémy prokluzu nás sama před kluzkou vozovkou varují, když tento systém po přidání plynu sepne a rozsvítí se nám kontrolka na přístrojové desce. Dává nám najevo: pozor klouže to, jeď opatrně. A to je nejdůležitější prevence."
Ostatně silnici si osahává i soutěžák a loňský mistr republiky Jan Kopecký. "Vozovku si před jízdou vždy osahávám. Hlavně, když panuje současné sychravé počasí a teploty se pohybují pod 5 °C. Každopádně musíme všichni mít přezuto na zimní pneumatiky. Lidé si neuvědomují, že jsou určeny právě do takového počasí. Myslí si, že zimní pneumatiky jsou jen na sníh a led, ale zimní pneumatika je stavěná svojí konstrukcí a použitou směsí právě na toto počasí. Takže rozhodně zimní pneumatiky." A stejně tak smýšlí letošní král českých rally Václav Pech. "Určitě si silnici osahávám. Důležité je vědět, co je na autě obuto za pneumatiky. Dále je důležité silnici stále číst, protože se, obzvlášť v tomhle počasí, může měnit. Jedete po suchu, vjedete pod mírné stromy a tam může být jinovatka nebo led. Je tedy velmi důležité být ve střehu a doopravdy číst silnici, jak vypadá. To je strašně důležité."
Takže předvídat, předvídat, předvídat. Dalo by se parafrázovat známé učit se, učit, učit se... Ostatně každý rozumný řidič se vlastně učí celý život. Třeba i tím, že se do nějaké té krizové situace dostane. Co v takovou chvíli? A jak ji správně řešit? O tom bude poslední lekce našeho dnešního kursu.