Kurs bezpečné jízdy 5: Řešíme krizovou situaci

24. leden 2007 13:00

Celý dnešní kurs bezpečné jízdy vám radíme, jak se vyhnout kritickým situacím. Ale, stejně jako v životě, se jim někdy nevyhneme. Třeba proto, že nás do nějaké z nich dostane někdo jiný nebo stačí naše drobná chyba.

0:00
/
0:00

"První dobrá reakce je tvrdé brždění a současně očima hledáme místo, kam auto nasměrovat, aby tam nebyla žádná bariéra. Hledáme místo, abychom se s ničím nestřetli, raději skončit vlevo nebo vpravo mimo silnici, ale nikdy se nedíváme na překážku, která nám stojí v cestě," radí Daniel Pffiel.

Důležité je dodržovat to, co jsme vám dnes radili.

"Jestliže sedíme správně a držíme volant v poloze tři čtvrtě na tři, pak při kritickém brždění víme, že máme kola rovně, což je velmi důležité. Brzdíme s rovnými koly a je třeba si pamatovat, že vždy brzdíme s vyšlápnutým spojkovým pedálem," zdůrazňuje Jiří Patera.

Je to maličkost, ale auto se neuvěřitelně zklidní.

"Jestliže musíme udělat zvláštní brzdný manévr kvůli neočekávanému problému, pak je správné brždění takovéto: spojka, brzda. A oba pedály současně! To je nejlepší, jak se k takové situaci můžeme postavit." A slova Daniela Pffiela potvrzuje i Václav Pech. "Když už k takové situaci dojde, například při tréninku nebo při závodě, pak základní pravidlo pro 99 % lidí je: vymáčknout spojku a nepřehnat točení volantem. Je třeba se snažit auto uřídit ve smyku. Když jde auto do smyku, neměli bychom se snažit točit volantem ještě víc a říkat si, že auto zahne. To je nesmysl, musí se začít trochu kontrovat a podobně, ale doopravdy nejvíc pomáhá vyšlápnutí spojky. Auto se zklidní a chytne se znova na silnici."

Stejně reaguje v těchto situacích i další soutěžák Honza Kopecký. "Když se dostanu do situace, že nemohu dobrzdit, tak, jsou-li kola zastavená, auto nezatočí. Kola se musí točit a hlavně na kluzku, na náledí v zatáčce, je nejdůležitější vymáčknout spojku. Pomůže to autu zatočit."

V kritické situaci často potřebujeme brzdit a řídit zároveň. Tady záleží na výbavě auta, které řídíme.

"Bude jednoznačně platit: brzdím s rovnými koly i s ABS, ale rozdíl bude při následném vyhýbání. S ABS mohu dále brzdit a řídit. Bez ABS musím uvolnit brzdový pedál, chvíli posečkat a pak otočit volantem. Vždy bych pak měl mít vyšlápnutý spojkový pedál."

Chvilka na vzpamatování má u auta bez ABS svůj důvod.

"Kola jsou v tomto případě zablokována a abychom mohli řídit, musí se točit, což nemá řidič na jakémkoli povrchu možnost poznat. Proto je třeba chvíli počkat a pak teprve začít řídit. Auto se zablokovanými koly by pokračovalo v původním směru."

Spojka nám pomůže i ve chvíli, kdy se před námi objeví nečekaná louže nebo zbytky sněhu. V takovu chvíli je třeba jednat s rozvahou a nezmatkovat.

"Je třeba opět zpomalit, ale pomaleji. U klasických aut je nutné držet volant rovně, což předpokládá držení ve tři čtvrtě na tři, okamžitě sundat nohu z plynu a vyšlápnou spojkový pedál."

Takže závěr: festina lente. Spěchej pomalu. Raději do cíle přijet o minutu později než vůbec. To platilo, platí a v následujících měsících bude platit dvojnásob.

A tady je rada na závěr: "Když například za horizontem nečekaně spatříme překážku nebo kolonu a začneme přerušovaně brzdit, aby se auto nedostalo hned do smyku, protože je třeba šance, že najdeme skulinku, odbrzdíme a na poslední chvíli se vyhneme nárazu nebo přeskočíme příkop. Za každou cenu bychom se měli nárazu vyhnout! Je tedy důležité přečíst situaci co nejrychleji a najít si nějaký prostor. Když už ovšem vidíme, že není vyhnutí, tak vymáčkneme spojku, vší silou sešlápneme brzdu a zapřeme se o volant, ale to je až to poslední. Do té doby by se auto nemělo zablokovat a dostat se do smyku, protože se s ním dá ještě hodně dlouho něco dělat. Něco vymyslet, odbrzdit a skočit někam mezi stromy a netrefit je. Za každou cenu bychom se měli snažit nárazu vyhnout," radí absolutní mistr republiky Václav Pech.

autor: pgj
Spustit audio