Kurýři a taxikáři na baterky
Pokud sledujete novinky ve světě elektromobilů, nemohla vaší pozornosti ujít zpráva, že kurýrní společnost TNT začala jako první expresní zásilková služba provozovat flotilu elektromobilů. Zatím jde o pouhých pět dodávek, navíc nejezdí ani po Česku, dokonce ani po Evropě, ale v Číně – konkrétně v Šanghaji.
Pět dodávek není nic zvláštního, zajímavé je však oznámení firmy, že do tří let chce koupit dalších tři tisíce dodávek. Zjistili jsme, že něco podobného – tedy kurýrní službu s elektromobily – bude mít i Praha, a to nejspíš jako jedna z prvních, ne-li vůbec první metropole v Evropě. Společnost založil Josef Vyskočil a nechal se přitom inspirovat rozšířením elektromobilů ve Velké Británii.
„Dostat elektromobily do Prahy, kde se v poslední době redukuje rychlost kvůli vysokému hluku, nám přijde jako velmi zajímavý nápad. Elektromobil totiž při svém provozu nevydává žádný hluk,“ říká Josef Vyskočil.
Firma zatím disponuje jednou dodávkou s dojezdem dvě stě kilometrů a dvěma skútry. Každý ujede na jedno nabití 85 kilometrů, přičemž akumulátory se dají po vybití během minuty vyměnit za dobité. Přestože není dojezd nijak hvězdný, podle autora celého projektu se není čeho bát.
„Vyjednáváme další dva vozy, takže se nejedná pouze o jedno auto, ale celkově o pět jednotek, které by měly zvládnout i větší nápor rozvozu zásilek po Praze.“
Přesto se podle oslovených odborníků bude nová kurýrní společnost s dojezdem neustále velmi potýkat. Je to jako vypustit do provozu řidiče s pouhou rezervou v nádrži, nemluvě o tom, že zakázky mimo město zůstanou pro společnost nedostupné. Nicméně ani tak firma neuvažuje o tom, že by používala vozy s hybridními technologiemi, které mají dojezd prakticky neomezený – stejně jako auta se spalovacím motorem.
„Ve voze s hybridním motorem stále probíhá spalování pohonných hmot, ze kterého vznikají škodlivé emise. Vzhledem k tomu, že se chlubíme tím, že jsme kurýrní firma využívající pro provoz vozidel pouze elektromotory, zatím o tom neuvažujeme,“ dodává Vyskočil.
S podobným nápadem jako Josef Vyskočil – tedy s kurýrní službou s vozy na elektrický pohon – přišel před časem i Luděk Frydrych. V Praze začal provozovat elektrické taxi s přestavěnou Toyotou Prius.
„Je to sice auto s hybridním pohonem, ale přestavěné. Klasický prius z továrny má totiž dojezd čistě na elektrický pohon tři až pět kilometrů. Pokud dám řídící jednotce příkaz, přepne se do čistě elektrického režimu, na který ujedu až 60 kilometrů. Když energie dojde, a ta určitě dojde, protože ve městě je nedostatek dobíjecích stanic, mohu přepnout pohon na běžný spalovací motor,“ vysvětluje Frydrych.
Přestože původně měl taxikář Frydrych se svým elektrotaxi velké plány, dnes podle neoficiálních informací vyjednává o prodeji vozu a ukončení projektu. V konkurenci spalovacích aut, která jsou zpravidla rychlejší, ale především prostornější a s větším kufrem a praktickým zatížením, totiž prius přestavěný na elektromobil s další sadou těžkých baterek v kufru neobstál. Nezbývá než popřát dnes zmiňované kurýrní službě s elektromobily lepší konec.