Lak ochrání plast

19. květen 2009 13:01

Lakované nárazníky určitě na autě vypadají lépe než obyčejné plastové. Má to ale svá úskalí v tom, že je na nich vidět sebemenší poškození. Odřít si dnes auto na parkovištích nebo v garážích, kde hraje roli každý milimetr, není nic složitého. A přestože můžeme být sebeopatrnější, nemusí to platit o ostatních. Nejedná se jen o ty případy, kdy se nám o naše auto někdo otře, ale stačí, aby z auta vedle vystupoval neopatrný cestující a poznamenal naše dveře nepříjemnou značkou. Prakticky jedinou obranou jsou v tomto případě ochranné lišty. Poškrábaný plast nás bolí méně než poškozený lak. Mnohá auta je mají už z výroby, ale ne zdaleka všechna. Ovšem ani majitelé nablýskaných aut s lakovanými nárazníky nemusí zoufat.

Jakékoli větší poškození a následná oprava laku se nevyplatí, navíc může snížit i případnou cenu vozu při prodeji, protože právě jiná tloušťka laku prozradí, že se s autem něco dělo, a ten nebo onen díl byl z nejrůznějších důvodů opravován. Proto je lepší auto chránit.

"Ochranné lišty na auto můžeme umístit především na exponovaná místa - všechny rohy nárazníků a podélné prolisy na dveřích," konstatuje Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.

Montáž lišt je přitom snadná a stačí trocha zručnosti.

"Všechny výrobky jsou moderně řešeny - jsou vybaveny lepidlem, takže stačí jen sejmout krycí lištu a okamžitě lepit."

Jako prakticky u každého dílu můžeme volit mezi originálem a neoriginálem a rozdíl je, jak jinak, v ceně.

"U vozu Škoda Felicia je rozdíl v ceně zhruba stoprocentní. Originální sada stojí řádově 1100 korun, neoriginální pořídíte do 600 korun."

Cena metru neoriginální lišty se pohybuje od sta korun výše, ovšem jako obvykle to není jen o nižší ceně.

"Má jednu nevýhodu, nemá ukončení na každém konci dveří jak zepředu, tak zezadu. To se řeší tím, že se lišty umísťují do prolisů, aby ten konec nebyl tolik vidět."

Když se nám lišty přestanou líbit nebo už budou příliš poškozené, můžeme je snadno odstranit.

"V podstatě lak nepoškodí, jsou odstranitelné. Jediným problémem tak může být odstranění starého lepidla, ale i na to se dají použít určité chemikálie, kterými to lze udělat bez poškození laku."

Při vjíždění do úzkých míst jsou pak v ohrožení také lemy blatníků.

"Existují jak chrániče, tak lišty. Chrániče se dělají přímo na konkrétní typ vozu a mají přesný rádius včetně ukončení. Lišty jsou pružné, nejsou vyráběny přímo na daný typ vozu a problémem je opět ukončení."

Záleží tedy na nás nakolik své auto chceme před drobnými a leckdy zbytečnými oděrkami chránit a jak moc nám bude záležet na jeho celkovém vzhledu.

autor: pek
Spustit audio