Lak - vizitka auta. Chraňte ho!
Neznám snad nikoho, kdo by byl nadšený z nějaké té odřeniny na svém autě. Přitom především ve městech, v garážích nebo na rozlehlých parkovištích nákupních center není problém nějaký ten šrám utržit, ať už si ho způsobíme sami neopatrným parkováním nebo nám například dveře poznamená cestující vystupující z vedlejšího auta. Prakticky jedinou obranou jsou ochranné lišty. Poškrábaný plast nás bolí méně než poškozený lak. Mnohá auta je mají už z výroby, ale ne zdaleka všechna. Ale ani majitelé nablýskaných aut s lakovanými nárazníky nemusí zoufat.
Jakékoli větší poškození a následná oprava laku se nevyplatí, navíc může snížit i případnou cenu vozu při prodeji, protože právě lak často potvrzuje, že auto nebylo bourané. Proto je lepší ho chránit.
"Ochranné lišty na auto můžeme umístit především na exponovaná místa - rohy nárazníků a podélné prolisy na dveřích," konstatuje Tomáš Svoboda z Autopotřeb Praha.
Jejich aplikace je snadná a zručný motorista ji zvládne bez problémů sám.
"Všechny tyto výrobky jsou moderně řešeny, to znamená, že jsou opatřeny lepidlem. Stačí jen stáhnout krycí lištu a okamžitě lepit."
Jako prakticky u každého dílu můžeme volit mezi originálem a neoriginálem a rozdíl je, jak jinak, v ceně.
"Například u Škody Felicie je rozdíl zhruba 100 % - originální sada na jedno auto stojí kolem 1100 korun a neoriginální 600 Kč.
Cena metru neoriginální lišty se pohybuje od sta korun výše, ale jako vše to má své ale.
"Nemá ukončení na každém konci dveří (zepředu i zezadu), a to se řeší tím, že se umísťují do prolisů, aby to nebylo tolik vidět."
Přestanou-li se nám lišty líbit nebo už budou příliš poničené, lze je odstranit.
"Lak nepoškodí a jsou odstranitelné. Jediný problém může být odstranění starého lepidla, ale samozřejmě lze použít určité chemikálie, které lepidlo odstraní."
Chránit můžeme také další exponované místo auta, a to lemy blatníků.
"Existují jak chrániče tak lišty. Chrániče se dělají na konkrétní typ vozu a mají přesný rádius včetně ukončení. Lišty nejsou na určitý typ auta, jsou pružné a problémem je ukončení lišt."