Lékárnička je při nehodě až to poslední

25. červenec 2011 13:01

Každý den se u nás stanou desítky nehod, při kterých je někdo zraněn. Zvlášť nehody, při kterých dojde k vážným zraněním, určitě nejsou příjemným zážitkem ani pro ty, kterým se nic nestalo. Právě oni totiž musí zraněným poskytnout první pomoc. Ve stresu, za křiku raněných a ve zmatku, který u takové nehody vládne, to není určitě nic jednoduchého.

Začít hledat v takovou chvíli v autě lékárničku, je naprosto zbytečné, ať si ministerstvo její výbavu předepisuje, jak často chce. V takovou chvíli totiž hrají roli vteřiny. Lékárnička přijde na řadu až po řadě dalších věcí, které máme udělat.

Vždy záleží na tom, kolik nás u vážně nehody je. Je-li nás víc, je potřeba, aby se někdo doslova ujal velení. Jsme-li sami, pak si musíme poradit sami. V první řadě musíme zabezpečit místo nehody, tedy zajistit bezpečnost naši a zraněných. „Dokud není zastaven provoz, riziko je obrovské a zbytečných úmrtí zachránců je mnoho,“ varuje záchranář Alan Ryba.

Potom vytočte linku 155, tedy přímo záchranku, kde vám mohou poskytnout asistovanou první pomoc a záchranou zraněných vás krok za krokem provedou. „Na tísňové lince oznamte, co se zhruba stalo, není potřeba předem prohlížet zraněné, ale stačí jednoduše říct: stala se dopravní nehoda autobusu s nákladním vozem, lidé se pohybují po vozovce, nebo naopak všichni zůstali uvnitř, auto je na střeše, chodce porazilo auto a tak dále.“

Musíme dát pozor i na ty, kteří z aut vystoupí a zdánlivě se zdají v pořádku nebo okolo bez cíle bloumají. Posadíme je a uklidníme, že je pomoc na cestě. Pak musíme prohlédnout nabouraná vozidla a rychle zjistit situaci, v jakém stavu jsou případní další lidé v autech. Nevěřte těm, co vystoupili, že je vše v pořádku. Zraněný nemusí vnímat vážnost situace.

„Potom se zabývejte těmi, kteří nejeví známky života, tedy s vámi nekomunikují ani poté, kdy s nimi šetrným způsobem zatřesete. Případně se můžete věnovat lidem, na kterých je viditelné velké krvácení: například teče nebo vyloženě stříká krev z poraněných míst, případně z amputované končetiny.“

Nejprve se tedy snažte zastavit prudké krvácení, protože při tepenném krvácení člověk vykrvácí za pár vteřin. Lepší a hlavně rychlejší než hledat lékárničku je vyrobit si provizorní tlakový obvaz třeba z košile nebo trička.

Potom zvažte, zda zraněné vyprostit. Zpravidla to totiž není potřeba. „Pokud nehrozí nebezpečí nárazu dalšího vozidla nebo požáru havarovaného vozidla, je lepší nechat raněné v dopravním prostředku, protože jsou chráněni před povětrnostními vlivy a příjezd záchranných složek nebývá dlouhý.“

Do příjezdu záchranky nás zajímá, kromě již vyřešeného krvácení, aby zraněný dýchal a neměl zástavu srdce. Umělé dýchání se dnes už nedoporučuje, hlavní je masáž srdce. „Pro záchranu člověka je naprosto nezbytné, aby se s pomocí začalo prakticky okamžitě.“

A zapomeňte na vše, co jste se učili, stačí si pamatovat jediné. „Rychlost stlačování hrudníku by měla být zhruba sto za minutu. Jako pomůcka může posloužit počítání sekund: jednadvacet, dvaadvacet, přičemž za každou sekundu byste měli hrudník stlačit dvakrát,“ popisuje postup srdeční masáže Alan Ryba.

Masáž nesmí přestat až do příjezdu záchranářů, nebo do chvíle, než vás případně někdo vystřídá.

autor: pgj
Spustit audio