Lepší se řidiči i policie?

22. leden 2009 13:00

Čeští řidiči jsou odpovědnější, a proto se loni stalo méně tragických nehod. Tato odpověď se dá vyčíst z výsledků naší internetové ankety. Po celý týden jsme se totiž ptali, co je podle vás důvodem nižší nehodovosti za loňský rok. A podle 61 procent hlasujících za to mohou odpovědnější řidiči. O polovinu hlasů méně, přesněji 32 procenta, získala policie a její zlepšená práce. A zbývajících 7 procent lidí je přesvědčeno, že důvodem nižší nehodovosti je lepší technický stav vozidel. Ale zdá se, že pravda je někde uprostřed.

Připomeňte, že nehodovost byla loni nižší ve všech hlavních ukazatelích. Stalo se o 22 tisíc nehod méně než před rokem a hlavně na silnicích vyhaslo o 131 životů míň, přesně 992. A podle šéfa naší dopravní policie Leoše Tržila mají na tom velkou zásluhu právě jeho podřízení.

"Jedním z aspektů je činnost dopravní policie. Druhou věcí je modernizace vozového parku, používání bezpečnostních prvků a lepší vybavení vozidel (například airbagy). Další věc je potomotázka samotného technického stavu komunikací. Na některých komunikacích došlo k úpravám dopravního značení a tak dále. Na nižší nehodovosti se tedy projevuje celá řada opatření."

Podobně dopravní psycholog Karel Havlík si myslí, že nejde určit jen jednu příčinu. Dokonce je přesvědčen, že odpovědnější chování řidičů je důsledem lepší práce policie.

"Svědčí o tom například nižší počet nehod vinou nepřiměřené rychlosti. V tomto případě jistě sehrála pozitivní roli dopravní policie a preventivně-bezpečnostní akce. Je pravděpodobné, že policisté častěji hlídkovali na rizikových úsecích silnic. Kladnou úlohu je možné přičítat také zaběhnutému bodovému systému, odebrání řidičských průkazů lidem s opakovaným selháním a možná i rostoucímu počtu radarů."

Na druhou stranu, vyšší počet mrtvých chodců - loni jich zemřelo 210, z toho 32 na přímo na přechodech - potvrzuje, že všichni se za volatem zodpovědně nechovají.

"Jistěže na tom nesou vinu například špatně označené nebo osvětlené přechody, klíčový však je opět řidič, který má předvídat nevypočitatelné chování některých chodců, a hlavně přijíždět k přechodu malou rychlostí a s nohou připravenou na brzdě. Odpovědnost v řidičském pojetí tedy obsahuje disiplinovanost, předvídavost a obezřetnost v různých podmínkách a situacích."

A možná i proto odborník na kurzy bezpečné jízdy Jiří Patera, na otázku, co je důvodem naší nižší nehodovosti v loňském roce, odpovídá.

"Nevím. Myslím si, že je to souhrn všech ukazatelů. Možná lepší práce policie, možná strach z bodů a z čekání na výsledek. Pravděpodobně se zlepšuje i vozový park, to znamená, že auta lépe zatáčí a brzdí. Asi lepší pneumatiky, možná větší ukázněnost řidičů celkově, ale na otázku znovu musím odpovědět, že nevím, čím to je."

A hlavně, že to nastalo.

"Každý musí být odpovědný sám za sebe a každý by měl mít zájem bezpečně vyjet a dojet."

A pod to nezbývá než se podepsat.

autor: evk
Spustit audio