Lepší technika, méně mrtvých
Z naší poslední internetové ankety vyplynul zajímavý názor: za nižším počtem tragických nehod jsou především bezpečnější auta. Myslí si to 67 procent respondentů. Další skupiny lidí, shodně s 15 procenty hlasujících, jsou přesvědčeny, že důvodem je osvěta a také lepší práce policie. Čtvrtou variantu - lepší silnice - si vybraly jen 3 procenta. Opravdu hraje technický stav vozidel při dopravních nehodách tak obrovskou roli?
Určitě ano. Stačí jednoduchý příklad: ve Škodě 120 či 105 je rezervní pneumatika v kufru součástí deformační zóny, v nových vozech rezerva ani být nemusí. Naopak jsou prošpikovány airbagy, které ale fungují jen v kombinaci se zapnutým bezpečnostním pásem.
Jen pro srovnání - v roce 1980, kdy na našich sinicích jezdilo výrazně méně aut, se při nehodách zabilo 1261 lidí, zatímco za prvních sedm měsíců letošního roku je to historicky nejméně 456.
"V této statistice vyskočilo období, kdy bylo stanoveno, že vozidla musí být povinně vybavena bezpečnostními pásy a řidič je povinen je používat. To se odráží i na statistice. Když se podíváme na současnou celkovou hustotu silničního provozu a srovnáme ji s obdobím před dvaceti lety, tak následky nehod jsou sice vysoké, ale v návaznosti na hustotu provozu to nejsou špatné výsledky. Nicméně v kategorii usmrcených a těžce zraněných osob jsou to čísla pořád vysoká," varuje před optimismem šéf našich dopravních policistů Leoš Tržil.
Na druhou stranu sami záchranáři přiznávají, že i ze zcela zdemolovaných aut se jim daří dostávat živé lidi. Jak ale upozorňuje ředitel pražské Záchranné služby Zdeněk Schwarz, o to častější jsou vnitřní zranění: "Obecně narůstá počet vnitřních zranění, která nejsou zřetelná na první pohled. Jedná se o poranění vnitřních orgánů a krvácení do vnitřních dutin." Proto je vždycky bezpečnější nechat se po nehodě vyšetřit v nemocnici, protože jedině tak je možné vnitřní zranění odhalit.
Vraťme se však k technice, přesněji k bezpečnostním pásům, jejichž nepoužívání je třetím nejčastěji bodovaným přestupkem u nás. Policisté se něj totiž více zaměřují. Ale podle Pavla Skladaného z Centra dopravního výzkumu už na ně lidé tolik nezapomínají: "Mladší lidé, kteří nezažili stará auta bez bezpečnostních pásů na zadních sedadlech, je berou víc jako samozřejmou součást konstrukce vozidla. Už je nenapadne, že by se neměli poutat."
Zvláště pokud viděli v televizi spoty, jak může nepřipoutaný člověk při nehodě zabíjet ostatní členy posádky. Příklady reálných situací tragických nehod mají určitě svůj význam. Přesto se pouze na techniku v autě spoléhat nedá. Život svůj a svých blízkých má v rukou vždy hlavně řidič.
"Je to většinou otázka přizpůsobení vaší rychlosti aktuální hustotě provozu a dopravní situaci. Když jezdívám po brněnské dálnici domů, bývám svědkem dopravních nehod, které se často stávají zbytečně kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti. Přitom by stačilo jen sundat nohu z plynu," říká Leoš Tržil.
A hlavně pozorně sledovat dění na silnici.