Letní gumy podraží – hlavně bagrům a kamiónům

15. březen 2011 13:01

Už doslova na hodiny se dá odpočítávat začátek velkého přezouvání zimních pneumatik na letní. Lidé jako by se přezutím loučili se studeným a nevlídným počasím, a tak se mnozí do pneuservisů doslova těší, přestože je to bude stát nemalé peníze. Letos budou totiž gumy opět o něco dražší než loni.

My řidiči osobních aut jsme na tom ještě docela dobře, naše gumy podraží většinou jen o pár desítek korun. Kamióny si už však musí připravit zhruba o deset procent víc, což je při jejich cenách pneumatik poměrně vysoká suma. Nejhůř na tom ale budou majitelé bagrů a traktorů.

„Největší navýšení ceny přišlo u zemědělských a speciálních pneumatik, ve kterých je poměrně velký poměr kaučuku,“ říká Pavel Procházka, majitel pneuservisů a zároveň jednoho z největších prodejců pneumatik v Česku. Kaučuk totiž na trhu chybí. Za minulý rok podražil o 40 procent.

„Je to dáno tím, že v oblasti Indie, kde jsou velké kaučukové plantáže, byly rozsáhlé povodně a malá úroda. Dále je tu například trh v Číně, která se motorizuje a poptávka kaučuku je tak velká, že ji světové plantáže nejsou schopné pokrýt.“

Do ceny pneumatik se navíc promítá stále dražší ropa. Osobním autům by přesto letní gumy chybět neměly. „Nedostatek bude spíš pro nákladní vozy. Uvidíme, jaká bude situace na konci roku. Může se stát, že cena pneumatik ještě naroste.“

Nečekejte však žádné drama, ceny se prý meziročně zvednou maximálně o pět až deset procent, což je v případě osobních pneumatik navýšení zhruba o dvě až tři stovky. Že by se kvůli tomu vrhli Češi na levnější čínské gumy? To nehrozí. „Český motorista většinou klade velký důraz na kvalitu, bezpečnost, životnost i jízdní komfort, což se u těchto pneumatik příliš očekávat nedá. Navíc řada Čechů jezdí do Německa, kde je neomezená rychlost, a je tedy lepší mít obuté kvalitnější pneumatiky.“

Přezutí čtyř kol běžných rozměrů stojí stále zhruba mezi pětistovkou a tisícovkou – závisí to na šíři poskytnutých služeb, poloze servisu a míře jeho vybavení.

„Když kupuji nové pneumatiky, v každém případě bych chtěl, abych k novým pneumatikám dostal bezdušové ventilky – mám na mysli celé tělo. Zároveň vybírám dílnu, kde nevládne chaos, ale spíš pořádek a potažmo čistota,“ uzavírá Pavel Procházka.

Opakované rozbory dokázaly, že nahustit si kolo inertním plynem, dusíkem, je vyhazováním peněz. Rozmyslete si také nákup ekologických a úsporných gum. Pneumatikářské firmy vám je sice budou vnucovat – jsou to jejich aktuální novinky, ovšem přínos ke snížení spotřeby bývá menší, než mnozí čekají, a navíc nižšímu valivému odporu byla v řadě případů obětována část přilnavosti.

autor: pek
Spustit audio