Levná Dacia 4x4 je tu
Nezdá se to, ale od doby, kdy se na našem trhu objevila Dacia Logan, uplynulo už šest let. Ano, někteří se autu dlouho posmívali, ale dnes je situace radikálně jiná. Nevěříte? Zdaleka největším trhem je pro Dacii Německo. Loni se na tomto náročném trhu prodalo 85 tisíc "levných rumunský dělníků". Rozvojová Brazílie je až na druhém místě.
Velkým úspěchem je pro Dacii také umístění v top ten na francouzském trhu. Filozofie levných, robustních vozů prostě slaví velký úspěch i na trzích, pro které tato auta původně vůbec nebyla určena. A jak známo, "s jídlem roste chuť".
"Na ženevském autosalónu máme světovou premiéru šestého modelu výrobní řady Dacia, kterým je model Duster," říká Jitka Skaličková z českého zastoupení značky a pokračuje: "Duster bude mít benzínový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 110 koní a dva dieselové motory o objemu 1,5 litru a výkonu 85, respektive 110 koní."
Zajímavé je, že s novým modelem je Dacia opět o něco blíž ostatním zavedeným automobilovým značkám. Duster bude například užívat ekologickou známku Renaultu ECO2. Nálepka bude na variantách s pohonem jen přední nápravy - proti verzím s pohonem všech kol totiž mají nižší spotřebu a tedy i lepší emise. A teď přichází na řadu to nejdůležitější - pohon všech kol.
"Není to technologie pouze Dacie, ale vznikla ve spolupráci automobilky Renault, Dacie, aliančního Nissanu a také Renaultu Samsung," uvádí Jitka Skaličková.
Světlá výška auta je 21 centimetrů, což je víc než u jediného konkurenta za podobné peníze - u Fiatu Panda. Také pohon všech kol je na rozdíl od pandy možné manuálně nastavit.
"Jsme přesvědčeni o tom, že vůz bude schopný i v terénu. První novinářské testy však budou na programu až za několik týdnů a model bude na český trh uveden v červnu letošního roku," dodává Skaličková.
Kromě ekologické nálepky na kufru má duster i další primát. Bude prvním vozem značky, který může být za příplatek vybaven stabilizačním systémem ESP a protiprokluzovým systémem kol ASR. Cena verze 4x4 se bude podle zákulisních spekulací pohybovat kolem 350 tisíc korun, verze s pohonem jen předních kol bude pochopitelně o něco levnější.
"Chtěli bychom oslovit klientelu, která by chtěla koupit offroadový vůz nebo model s pohonem všech kol, ale finanční podmínky v jejich domácnostech nejsou právě příznivé," uzavírá Jitka Skaličková.
Na autě především v interiéru je pochopitelně poznat, že primárním kritériem vývojářů byla nízká cena, na druhou stranu pokud nepočítáme maličký Fiat Panda, duster vlastně nemá konkurenci. Suzuki SX4 je totiž nejen menší, ale i dražší. Ještě si počkejme, jak dopadnou nárazové testy a také jak se auto bude chovat na silnici a v terénu.