Levný hybrid? Ano!
Hybridní vozy dělíme na několik kategorií. Základní rozdělení na dvě hlavní skupiny se odvíjí od elektrického pohonu - dokáže se auto pohybovat jen a pouze na elektromotor? Přestože lídr v oboru automobilka Toyota představuje s modelem Prius sekci takzvaných "full hybridů" - tedy aut, která zvládnou i pohyb výhradně na elektromotor - zdá se, že zajímavější a perspektivnější je kategorie "mild hybridů", kde elektromotor spalovacímu agregátu jen pomáhá.
Téma mild a full hybridů se jistě dá rozpracovat ve světovém měřítku, ale to už by se na další informace dnes nedostalo. Podívejme se tedy na hybridy z tuzemského pohledu. Na trh totiž v minulých dnech vstoupila automobilka Honda s modelem Insight. Už několik let se přitom snažila prodávat i hybridní Civic.
"Po technické stránce je model Insight překvapivě zjednodušený, protože byl směřován hlavně na cenu a přijatelné provozní náklady. Naopak Civic Hybrid prezentuje všechny technologie, které u hybridů nabízíme," říká Zdeněk Šolc z automobilky Honda.
O ohromném tlaku na nízkou cenu u nového modelu mluví Zdeněk Šolc ještě několikrát. Vlastně se o tom zmiňuje skoro v každé odpovědi na mé otázky. Až má člověk pocit, že Honda Insight je v kategorii hybridních aut něco jako Dacia Logan mezi auty ostatními.
"Honda se v následujících letech chystá představit další hybridní modely. Příští rok bude uveden na trh model CRZ - sportovní hybrid, který by měl přinášet radost ze sportovní jízdy. Insight je modelem založeným čistě na praktické a cenové bázi," vysvětluje Zdeněk Šolc.
Dostupnost v této kategorii znamená 520 000 korun. Toyota Prius stojí o nemalých 200 000 Kč víc. Do cenového boje se velmi výrazně chystá promluvit i další automobilka - jihokorejská Kia. Na autosalónu ve Frankfurtu představila model Cee´d Hybrid, který je schopná okamžitě začít vyrábět.
"Podle našeho pohledu by se cena hybridu měla pohybovat mezi cenou benzínových a dieselových verzí. Dnes to zní dost překvapivě, ale hned vám to vysvětlím. Jednak se stále snižují ceny baterií, ale rozhodující je, že s příchodem emisní normy Euro 5 a především Euro 6 budou dieselové motory potřebovat náročnou úpravu výfukových plynů a to je bude výrobně prodražovat. Ceny dieselových vozů tak budou stoupat a v ceníku vznikne prostor pro hybrid," říká v exkluzivním rozhovoru pro Motožurnál David Labrosse z koncernu Hyundai, kam patří i Kia.
Pohled do aktuálního ceníku cee´du říká, že hybrid, který podle našeho názoru přijde na trh nejpozději do dvou let, bude stát lehce přes 300 000 korun. To by pro hondu, o toyotě nemluvě, byla opravdu ledová sprcha. Další zajímavé informace o levných hybridech přineseme v nejbližších dnech.