Levý, pravý - pěkně střídat
Před týdnem jsme v souvislosti s aktuálními uzavírkami připomínali pravidlo ZIPu. A ještě v průběhu vysílání jsme dostali e-mail od pana Sedláka z Brna. Ten nám mimo jiné nám napsal: "Na okraji vozovky je značka avizující zúžení vozovky, potom příkaz k zařazení se do jednoho pruhu, snížení rychlosti, zákaz předjíždění, atd. A přesto všechno je hodně, velmi hodně takových řidičů, kteří všech těchto příkazů a omezení nerespektují a jedou v končícím, vlastně už ukončeném a zakázaném pruhu dál, a potom až úplně na konci vyžadují pravidlo zipu. NEPRÁVEM! Již měli být dávno zařazeni. "
Dále si stěžuje na řidiče, kteří si podle něj vynucují až v samotném zúžení přednost, na kterou podle něj nemají právo. Domnívá se, že ZIP se má dodržet u první značky a ptá se, zda bychom se tomu nemohli věnovat. Mohli! A nebude to poprvé...
Nejprve si řekněme, že pravidlo ZIPu, tedy střídavé řazení vozidel, se netýká jen uzavírek.
"V tomto případě to rozhodně neplatí pouze v uzavírkách, ale také v místech, kde se počet jízdních pruhů snižuje a přitom je taková hustota provozu, že se dá hovořit o tzv. souběžné jízdě - vozidla jedou vedle sebe a nejedná se o předjíždění. Ve všech těchto případech platí, že řidič, který jede v průběžném jízdním pruhu, musí umožnit ostatním řidičům zařadit se do tohoto pruhu také, a to právě na základě pravidla ZIPu," konstatuje dopravní právník Jan Kněžínek.
Takové místo bývá dopředu avizováno dopravními značkami, které často doplňují i omezení rychlosti a zákaz předjíždění. To ale neznamená, že se řadíme v místě, kde je tato značka. umístěna.
"To je špatně, protože se bavíme o souběžné jízdě, tedy hustota provozu je v obou jízdních pruzích taková, že se nedá hovořit o předjíždění. Aby pravidlo ZIPu tedy opravdu fungovalo, aby byl provoz plynulý, tak úplně nejlepší je řadit se bezprostředně před zúžením.
Na některých místech je v místě zúžení dopravní značka znázorňující střídavé řazení, ale nemusí tu být vždy.
"Rozhodně nemusí, protože pro tyto případy je povinnost průběžného řazení stanovena přímo v zákoně, což znamená, že značka má pouze informativní charakter a pouze připomíná toto obecně platné pravidlo."
Naskýtá se otázka, zda úmyslné blokování, leckdy až riskantní najíždění na druhého, který má přednost nelze kvalifikovat jako nedání přednosti, protože za to by hrozila pokuta 5 000 až 10 000 korun a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců.
"Za této situace by se nejednalo o klasické nedání přednosti v jízdě, ale bylo by to porušení ustanovení o jízdě v jízdních pruzích §12 zákona - jednalo by se o přestupek Jiné porušení zákona podle §22 odst. 1 písmeno L - a v takovém případě hrozí pokuta ve správním řízení 1 500 až 2 500 korun plus náklady řízení. V blokovém řízení hrozí pokuta ve výši 2 000 korun."
A stejně může být hodnocena jízda bok po boku, což nám občas předvádí především řidiči kamiónů. Kdybychom totiž správně dodržovali ZIP všichni, pak by oba pruhy jeli stejně rychle a ve výsledku rychleji.