Liga vyjímečných

27. březen 2007 13:00

Obecně platí, že vhodným časem pro přezutí na letní pneumatiky je období, kdy se průměrná denní teplota přehoupne přes 10 ° stupňů. Pokud bychom to měli vztáhnout na konkrétní období, mluvíme asi tak o polovině dubna. A to už je za chvíli. Proto budeme i dnes pokračovat v našem seriálu o pneumatikách a povíme si, čím se liší drahé pneumatiky od levných ze supermarketu.

Někdo používá vozidlo jako občasný dopravní prostředek, jiný ho má jako součást své práce a používá ho denně. To jsou asi hlavní kritéria, podle kterých by měl řidič volit pneumatiky. Řidič, který skutečně používá auto každý den, a třeba i na dlouhé vzdálenosti, by neměl šetřit na kvalitě. Kdo jezdí třeba jen jednou za měsíc, může zase nároky na kvalitu snížit. Majitel pneuservisu Pavel Procházka rozlišuje tři třídy kvality.

"Pracovně je nazýváme tři ligy. Do 1. ligy řadíme světově proslulé a známé koncerny na výrobu pneumatik, které většinou každý motorista zná. Setkáváme se s nimi hlavně na rychlých sportovních vozech nebo i v prvních výbavách. Druhá liga jsou pneumatiky zlatého středu, které často vyrábějí právě velké koncerny a do 3. ligy řadíme typické supermarketové levné pneumatiky často z exotických krajin, u kterých vítězí samozřejmě cena."

Dávno pryč jsou doby, kdy cenový rozdíl mezi první a druhou ligou byl v řádech tisíců. Dnes je, díky velkému tlaku na ceny, střední třída pomalu vytlačována právě těmi řekněme prvoligovými pneumatikami. Nejlevněji ale jednoznačně vyjdou pneumatiky ze supermarketu.

"Samozřejmě "budgetové" pneumatiky jsou levné supermarketové pneumatiky, které si drží stále svoji cenu. Mají ovšem i své opodstatnění hlavně pro starší vozy a pro zákazníky, kteří jezdí velmi málo."

Pozor, mluvíme o nových pneumatikách, ne o protektorech, které mají supermarkety také v nabídce. V čem je rozdíl mezi levnou a drahou značkovou pneumatikou? Poznám vůbec při jízdě, co mám obuto?

"Rozdíl je vlastně ve všem, co od pneumatiky očekáváte. Levná pneu bude mít nižší životnost než značková, rozdíl může být 10 nebo 20 %. Výrazný rozdíl mezí značkovou a neznačkovou pneumatikou je bezpečnost, to znamená, brzdná dráha, prudká změna směru jízdy a řešení neočekávané situace."

A právě brzdná dráha na mokru v 80 kilometrové rychlosti je podle některých testů u levných pneumatik až o 12 m delší než u dražších pneumatik. A 12 metrů je šířka 3 přechodů pro chodce. V poslední době se klade velký důraz na spotřebu paliva, kterou pneumatiky také ovlivňují.

"Značkové pneu jsou často montovány jako první výbava, a proto v poslední době, kdy se skloňují emise a spotřeba snad ve všech pádech, tak hrají roli hlavně v úspoře paliva. Všechny velké koncerny se snaží, aby jejich pneumatiky měly co nejmenší valivý odpor. K této vlastnosti pneu lze dojít různou cestou. Je to hlavně optimální volba kostry pneumatiky a také nové a revoluční druhy směsí."

Kvalitní 15 palcovou pneumatiku třeba na Škodu Octavii pořídíte zhruba za 2 000 korun. V supermarketu pak za stejný rozměr zaplatíte i polovinu méně.

autor: bob
Spustit audio