Loni bylo nejméně obětí v dopravě od roku 1980
Poslední obětí dopravních nehod roku 2011 se stal 70letý muž, který šel na Silvestra před pátou odpolední na rychlostní silnici u Unčovic na Olomoucku označit výstražným trojúhelníkem své porouchané auto. Tím se počet mrtvých za loňský rok zastavil na čísle 701.
Z nového roku uplynuly jen tři hodiny a na Trutnovsku po nárazu do stromu zemřel jedenadvacetiletý muž. Ten se naopak stal první obětí roku 2012. Nezbývá než doufat, že letošní rok dopadne lépe než ten loňský. Bylo by to pozitivní, protože historicky zemřelo na našich silnicích nejméně lidí od roku 1980. I přesto se loni stalo několik nehod, které se zařadí mezi ty nejtragičtější.
Není překvapením, že historicky nejtragičtějšími nehodami byly nehody autobusů – 40 obětí si vyžádala nepozornost řidiče na železničním přejezdu u Břeclavi v předvečer vánočních svátků 21. prosince roku 1950, 19 mrtvých zůstalo na místě nehody autobusu u Nažidel 8. března roku 2003 a deset mrtvých si vyžádala další nehoda autobusu jen o čtyři roky dřív, 2. února 1999 u Středokluk.
V roce 2011 naštěstí k takto tragické nehodě nedošlo. Pokud jde o nehody osobních aut, smutný primát drží s osmi mrtvými nehoda mikrobusu a nákladního vozu 13. února 2008 u Panenského Týnce, za kterou mohl riskantním předjížděním řidič osobního auta. I v roce 2011 jsme zaznamenali několik nehod s více oběťmi.
V případě tragických nehod nebyla posádka připoutána
„Nejtragičtější nehoda se stala 9. února v okrese Prostějov na silnici R46 ve směru od Vyškova na Prostějov. Řidička osobního automobilu přejela přes středové svodidlo a narazila do protijedoucího osobního auta. Zahynulo šest lidí,“ konstatuje Josef Tesařík z policejního prezidia. Tato nehoda by se počtem obětí zařadila historicky na 11. místo nejtragičtějších nehod. Před ní je ještě z minulosti sedm nehod se sedmi oběťmi.
V roce 2011 se ve statistikách objevily i dvě nehody se čtyřmi oběťmi – 12. června se čelně srazila dvě osobní auta nedaleko Hluboké nad Vltavou. „Na přímém úseku vjel řidič osobního auta do protisměru a srazil se s dalším automobilem. Jeden z vozů začal hořet a zahynuli čtyři lidé,“ popisuje Tesařík.
8. září došlo k tragédii u Obědovic na silnici na Hradec Králové. „V levotočivé zatáčce předjížděl nákladní automobil jiné osobní auto. Při tomto manévru se bočně střetl s protijedoucím vozidlem, které odrazil na další nákladní vozidlo jedoucí v protisměru,“ informuje Josef Tesařík.
Bez zajímavosti není to, že všechny tyto nehody mají několik společných jmenovatelů. „Všechny nehody se staly v časných ranních hodinách – před čtvrtou hodinou, šestou hodinou a také v 7:45 v případě nehody na Prostějovsku. Pomineme-li nesprávný způsob jízdy, konkrétně předjíždění ve vysoké rychlosti, osoby ve vozech nebyly připoutány bezpečnostními pásy,“ konstatuje Tesařík.
Platí to jak o obětech od Hradce Králové, tak od Českých Budějovic. Jestli by někomu pásy život zachránily, to se už bohužel nedovíme.