Lze bezpečnou vzdálenost definovat?
Kdyby řidiči na našich dálnicích dodržovali bezpečnou vzdálenost, pak by mezi dvěma osobními vozy muselo být minimálně 36 metrů. Právě tolik je bezpečná vzdálenost při stotřicetikilometrové rychlosti. Ovšem jak všichni dobře víme, v praxi těch téměř 40 metrů dodržuje jen málokdo, a i proto se vážně diskutuje o tom, že nedodržení bezpečné vzdálenosti bude přestupkem za trestné body. A velkou měrou k tomuto návrhu přispěla březnová řetězová nehoda na D1, do které se dostalo skoro 200 vozidel.
Hromadná nehoda na brněnské dálnici by dopadla mnohem lépe, kdyby řidiči dodrželi bezpečnou vzdálenost. Experti spočítali, že vzhledem k povětrnostním podmínkám měla být maximální rychlost kolem 75 kilometrů v hodině a k tomu odpovídající bezpečná vzdálenost přibližně 20 metrů.
"Rychlost jde ruku v ruce s bezpečnou vzdáleností a záleží také na hustotě dopravního proudu. Co se týká brněnské dálnice D1, je to jeden z nejpalčivějších problémů," konstatuje nadpraporčík Pavel Doležal z dálničního oddělení Velké Meziříčí.
Jak tedy poznat, jaká vzdálenost od auta před námi je vzhledem k rychlosti bezpečná?
"Bezpečná vzdálenost se nedá určit v metrech. Říká se, že bychom měli jet dvě vteřiny za autem jedoucím před námi. Samozřejmě s rostoucí rychlostí se vzdálenost mezi vozidly musí zvyšovat," přibližuje Jan Pechout z Besipu.
Pro počítání dvou sekund jsou výbornou pomůckou patníky u silnice. I když Aleš Vémola z Ústavu soudního inženýrství pro jistotu přidává ještě jednu vteřinu.
"My počítáme z reakční dobou jedné vteřiny, což je právě ta bezpečná vzdálenost. Pokud začnu reagovat do jedné sekundy, zastavím na nárazníku přede mnou jedoucího auta. Pro informaci, pro vozidlo jedoucí 130kilometrovou rychlostí je bezpečná vzdálenost 36 metrů."
To je na dálnici vidět skutečně zřídkakdy, preventivně se ale nedodržení bezpečné vzdálenosti postihovat, alespoň zatím, nedá. Když ale způsobíte nehodu, pak jste viník.
"My jako analytici silničních nehod to umíme spočítat a pokud dojde k nárazu vozidla ze zadu, tak tyto výpočty samozřejmě používáme. Ale to je až po kolizi."
Je potřeba myslet i na to, že za nepříznivých povětrnostních podmínek bychom nejen měli snížit rychlost, ale i změnit bezpečnou vzdálenost.
"Čím víc to klouže, bezpečná vzdálenost by měla být větší, protože vůz potřebuje delší dráhu na zastavení. Přesná bezpečná vzdálenost tedy definována není, protože se liší od rychlosti vozidla - 50, 90 nebo 130 km/h," dodává Jan Pechout.
A ještě jedno číslo - maximální povolená rychlost pro kamióny na našich dálnicích je osmdesát kilometrů v hodině, velmi často ji ale překračují a jezdí skoro devadesát. Jaký by tedy měl být jejich rozestup?
"Když 90 kilometrovou rychlost převedeme na metry za sekundu, vyjde nám 25 m/s. Bezpečná vzdálenost kamionů je tedy 25 metrů," vypočítává Aleš Vémola.
A přitom většinou jezdí velmi těsně za sebou.