Má cenu jezdit v létě na zimních pneu?

16. duben 2009 13:00

Se začátkem dubna přišlo do Česka léto. Zní to paradoxně, ale je to tak. Je tedy nejvyšší čas přezout ze zimních na letní pneumatiky, pokud jste to už neudělali. Možná ale u svých ojetých zimních pneumatik uvažujete o tom, že je přes léto dojezdíte a na zimu koupíte nové. Dělá to tak stále víc řidičů. Ale je to rozumné hlavně z pohledu bezpečnosti a nákladů?

Opravdu se stalo módou dojíždět zimní pneumatiky v létě v případě, že hloubka jejich vzorku pro zimní provoz už není vhodná, ale ještě splňuje zákonný limit 1,6 milimetru. Provoz zimních pneumatik v létě ale vyžaduje rozumnou jízdu.

"Většina řidičů se vůbec neuvědomuje, že pneumatika má naprosto jiné složení směsí a velké množství lamelek. Takže když tu pneumatiku prohřívám rychlou jízdou, zpomalováním, brzděním a zatáčením, ztrácí adhezi, prodlužuje se brzdná dráha a pneumatika podstatně hůř řídí," upozorňuje Jiří Patera z Polygonu Most.

Přesněji řečeno vede auto tam, kam ho řídíme. Typickým koledováním o průšvih je nahánění jiného vozu, který nás předjel. Stačí, aby měl kvalitnější a zachovalejší pneumatiky. Navíc jeho pneu mohou mít vyšší rychlostní limit, než ty naše. Obzvlášť to platí v případě zimních, které se při vysokých rychlostech mohou chovat nejen hlučně, ale i nebezpečně. Pro dobrodruhy, nebo spíš hazardéry, kteří nedodržují na našich dálnicích rychlost, připomenu, že pneumatiky označené písmenem Q jsou určeny jen do rychlosti 160 kilometrů v hodině. R znamená limit 170 a S 180 kilometrů v hodině. Vraťme se ale k jízdě na zimních pneumatikách i na jaře a v létě. Rozhodně tím nic nezkazíte, pokud dodržíte určitá pravidla.

"Doporučuji maximálně snížit rychlost jízdy, abychom zimním pneumatikám s kvalitním vzorkem a směsí vyhověli a neničili si je," dodává Jiří Patera.

A jeden z majitelů pneuservisu Pavel Procházka přidává i příklad z praxe, kdy je používání zimních pneumatik v létě rozumné.

"V posledních letech to není špatná volba, například pro rodinu se dvěma vozy, jedním větším a druhým menším. Velký vůz jezdí na rodinné výlety a větší vzdálenosti, ale s menším se jezdí na nákupy a spíš po městě. Vozy nižších kategorií většinou najedou ročně do 10 000 kilometrů a u těchto vozů bych nepřezouval letní a zimní pneumatiky, ale nechal bych pouze zimní, protože po čtyřech letech, kdy jejich životnost končí, jsou ojeté a rovnou se koupí nové zimní gumy."

Mimochodem, opotřebení moderních zimních pneumatik v letním provozu je zhruba o 20 procent vyšší v porovnání s letními. Samozřejmě, že existují i takzvané univerzální gumy pro zimní i letní období. Podle odborníků ale nejsou dobrou volbou.

"V létě představují univerzální pneumatiky větší hluk a spotřebu paliva. V zimě mají menší záběr na sněhu než pneumatiky zimní, tudíž si myslím, že univerzální pneumatika nemá velký význam."

Tabulka rychlostních indexů

Q160R170S180T190U200H210V240W270

autor: jař
Spustit audio