Má EU bič na lajdácké úředníky?

23. prosinec 2009 13:01

Jsou témata, o kterých se nežertuje, a dokonce se o nich nedá mluvit ani v nadsázce. Bezpečnost na silnicích k nim rozhodně patří. Pokud se podíváme na data nehodovosti v evropské 27, zjistíme, že na každý milión obyvatel zemře ročně 85 lidí. V Česku je počet úmrtí číslo o polovinu vyšší, přičemž data vycházejí z roku 2007.

Bezpečnosti provozu se věnujeme dlouhodobě. Mluvíme o bezpečných jízdních návycích, přinášíme informace o bezpečnostních systémech jednotlivých aut a nemenší pozornost věnujeme samotným silnicím.

"Komunikace by měla být bezpečná, srozumitelná a odpouštějící," říká Jiří Landa. Není ani z Ministerstva dopravy, ani z BESIP, ale ze soukromé společnosti CityPlan. Přesto mu na srdci leží tak všeobecná problematika jakou je "bezpečná silnice".

"Bezpečná silnice je taková silnice, která vám při snaze jet bezpečně umožní bezpečný pohyb - například vozovku překřížit, přejít nebo z ní odbočit, aniž byste se ocitli v nebezpečné situaci," vysvětluje Jiří Landa.

Zní to málem až banálně, že ano. Realita vás však naučí soustředit se na elementární problémy.

"Slabostí našich silnic jsou chybějící krajnice, strmé příkopy, špatná odvodnění, betonová čela propustků, pevné překážky jako stromy, konstrukce, sloupy, reklamy a další věci, které v blízkosti silnice nemají co dělat," vyjmenovává Jiří Landa.

I přesto tam dál stojí. Podle Jiřího Landy za to může kolektivní úřednická neodpovědnost. Přítrž by jí měla udělat direktiva Evropské unie. Ta mimo jiné zavádí audity bezpečnosti - kontrolu projektu stavby i hotového díla podle mnoha definovaných bezpečnostních kritérií.

"Je třeba zvýšit odpovědnost. Té by se příslušní úředníci měli zbavit pouze prokázáním, že udělali všechno pro odstranění závady a že jim v dalších opatřeních zabránil nedostatek peněz. Ovšem používat nedostatek peněz jako výmluvu nečinnosti je nepřípustné," dodává Jiří Landa.

Řada zásadních silničních úprav je totiž takzvaně nízkonákladových.

"Nemůže být možné, že někdo bez povšimnutí prochází kolem jámy v křižovatce, do které spadlo už několik vozidel - to je možné vidět na vlastní oči. Úředník nebo správce komunikace závadu nevidí, přitom by k jejímu odstranění stačila dvě nákladní auta naplněná zeminou a následně její zhutnění pěchem," uzavírá Jiří Landa.

Vymýtit podobné závady z nedbalosti a lajdáctví prý pomůže vyřešit pořádný evropský bič. Úředníci totiž budou mít striktně dáno, co musí daná silnice splňovat. Hlídat je bude odborná firma.

autor: pek
Spustit audio