Mačkejte tlačítka u přechodů pro chodce

7. červen 2012 13:00

Tlačítka pro chodce jsou stále častěji součástí přechodů, přesto jsou lidé, kteří je třeba z hygienických důvodů raději nemačkají. Podle naší internetové ankety je jich deset procent, ostatní tlačítko raději stisknou, i když důvody mají různé.

„S tlačítkem u přechodu pro chodce se setkávám. Můj syn mě naučil, že čím víckrát se zmáčkne, tím rychleji naskočí zelená – že prý se musí utvořit určitá skupina lidí.“
„Tlačítko u přechodu pro chodce mačkám automaticky, ale přiznám se, že nevím, k čemu slouží,“ odpověděli řidiči dotázaní v naší anketě.

Technika na nás útočí ze všech stran, a tak asi nepřekvapí, že nad mnohými věcmi příliš nepřemýšlíme a děláme je jaksi automaticky. Osm lidí z deseti mačká tlačítko u přechodů pro chodce proto, aby vůbec zelenou dostali, zatímco každý devátý stiskne tlačítko, aby měl zelenou rychleji. Pravda je někde uprostřed. Chodec se stisknutím tlačítka takzvaně přihlásí do křižovatky a díky tomu dostane zelenou dřív, než je naprogramována.

„Tlačítko u přechodu umožní chodci bezpečně přejít, ale neznamená to, že chodec je preferovaný. Zmáčknutím tlačítka se chodec přihlásí, a cyklus ho tak nevynechá. V rámci celého cyklu křižovatky tedy naskočí zelená i pro chodce, ale proces nijak neurychlí. Naopak, když tlačítko nezmáčkne, zelenou pro chodce cyklus vynechá a tím urychlí automobilovou dopravu,“ vysvětluje Jan Rafaj z firmy Eltodo.

Když tlačítko nezmáčknete, zelená nenaskočí

Jinými slovy, kdo tlačítko nezmáčkne, může u přechodu pro chodce stát na červenou i v době, kdy by logicky zelenou měl mít. „Ano, to se opravdu může stát,“ konstatuje vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Ludvík Czital. Zároveň vysvětluje, v čem je výhoda chodeckých tlačítek a proč bychom je neměli ignorovat.

„Tam, kde jsou umístěny, je třeba je zmáčknout. Křižovatky totiž mají různé řízení svých signálních plánů a počítá se s tím, že pokud tlačítko u přechodu pro chodce není zmáčknuté, ušetří se tím nějaký čas. V celkovém součtu to poté může být výrazný prvek pro zvýšení kapacity křižovatky,“ říká Czital.

Chodecká tlačítka však nenajdeme na všech přechodech pro chodce, dávají se především na silnice či křižovatky, které jsou hodně frekventované.

„Projevuje se to zvlášť v čase. Intenzita zatížení křižovatky, ať už pěším provozem nebo hustotou provozu z některého směru, je v časovém průřezu dne odlišná. Tedy aby se zvyšovala kapacita křižovatky a lépe se využily její možnosti, jsou nastaveny různé signální plány. V době, kdy se s chodci nepočítá, je zbytečné, aby byla kapacita křižovatky blokována zelenou pro chodce. Naopak v době, kdy je předpoklad výskytu chodců, je třeba je zohlednit a právě k tomu jsou určena tlačítka,“ uzavírá Czital.

autor: evk
Spustit audio