Mercedes Guard S600 Pullman – když máte hroší kůži

16. leden 2012 13:01

Psal se rok 1963 a dne 22. listopadu se zastavil svět. Lee Harvey Oswald zastřelil v Dallasu 35. prezidenta USA J. F. Kennedyho. Jednou z věcí, která mu atentát usnadnila, byla, že prezident cestoval v otevřeném kabrioletu. Od té doby neexistuje, aby hlava státu nejmocnější země světa byla takto nedostatečně chráněna.

Jak šel čas, postupně byly limuzíny pro nejmocnější a nejbohatší muže světa vylepšovány. Shodou okolností právě v roce 1963 začala výroba legendární limuzíny Mercedes 600 Pullman. Těch se až do roku 1981 vyrobilo 487 kusů. Dnes má však svého nástupce a ten nedávno navštívil i Prahu.

Divize Guard stuttgartské automobilky má své kořeny už v roce 1928, kdy byly do modelu Nürburg 460 poprvé montovány prvky chránící posádky před případnými útočníky s palnými zbraněmi. Dnes už dokonce dva roky před spuštěním výroby sériového nechráněného modelu začíná vývoj pancéřované verze.

Hned dvě generace vrcholné řady Pullmanu S600 u nás v posledních dvou letech ukázal ruský prezident Medveděv, a to řadu W140 vyráběnou do roku 1999, která pamatuje ještě prezidentování Borise Jelcina i Vladimira Putina, a řadu W220 vyráběnou do roku 2009. Ta nejnovější nesoucí označení W221 zůstala schována za branami Kremlu.

„Je to vůz, který je prodloužený o víc než jeden metr, celková délka vozidla je přes šest metrů a hmotnost téměř pět tun. S řidičským průkazem pro běžná osobní vozidla, který je platný do 3,5 tuny, tento vůz řídit nemůžete. Musíte mít řidičský průkaz na nákladní automobil,“ popisuje Jan Kuhn z českého zastoupení Mercedesu.

Stovku zvládne pod deset sekund

Rozvor prodloužené verze pullmanu narostl na neuvěřitelných 4315 milimetrů, tedy o víc než metr oproti běžné prodloužené verzi Mercedesu třídy S. Například kvůli pohodlí na zadních místech přibylo i šest centimetrů nad hlavami státníků. Takový kolos je však potřeba něčím rozpohybovat.

S řidičským průkazem na osobní auto si pullmana nezařídíte, váží pět tun

Pod kapotou se tedy ukrývá dvanáctiválec o výkonu 517 koní. Rychlostní parametry automobilka nezveřejňuje, ale vězte, že už původní pullmany uměly stovku pod deset sekund a to je s tímto mamutem víc než slušná hodnota. Co však cestující zajímá nejvíc, je jejich bezpečnost.

„Odolnost vozidla se určuje v kategoriích. Tento vůz patří mezi nejodolnější, tedy do kategorií B6 a B7 alternativně označované V6 a V7 – je tedy odolný proti ručním zbraním typu pistole, puška, samopal a také proti granátu. V případě útoku nějakým plynem má v sobě vůz zabudovaný zásobník kyslíku, takže lze uzavřít okruh proudění vzduchu a posádka by vydržela uzavřena ve vozidle i několik desítek minut,“ říká Jan Kuhn.

Uvnitř samozřejmě nabídne pullman veškeré myslitelné pohodlí, které si člověk umí představit, a to spíš doma v luxusním hi-tech obývacím pokoji. Řidič a ochranka má, kromě svého řidičského umění a případně zbraní, k dispozici k ochraně posádky i další techniku.

V autě je ukrytá i bomba

„Řidič může upozornit osoby stojící kolem vozidla prostřednictvím mikrofonu, který je vyveden do reproduktorů vně vozu. Dále může použít výstražná blikací světla a k dispozici má i akustickou a optickou bombu, pomocí které dovede zastrašit útočníka velmi silným zvukem a zapnutím všech světel, které na vozidle jsou,“ informuje Jan Kuhn.

Sedadla jsou vyhřívaná i odvětrávaná

Výroba vozu Pullman je specifická. Po výrobě skeletu na sériové lince zamíří na speciální uzavřenou linku, kde se přidělá na 550 ochranných komponent. Díly se vyrábějí ze speciální legované oceli vyráběné s vysokou přesností, které jsou řezané ručně vodou pod tlakem tří tisíc barů, a dále z plastů a speciálně z vrstveného skla.

Auto se pak vrátí mezi sériové modely, projde lakováním a opět zamíří na ruční montáž motoru a interiéru. Na závěr přijde na řadu konečná kontrola a uvedení do provozu. U nás sice jezdí dva obdobně pancéřované mercedesy, ale doba asi není ještě tak zlá, protože oficiálně si nikdo pullmana zatím nepořídil.

autor: pgj
Spustit audio