Města se chlubí, jak zklidnila dopravu

22. září 2011 13:01

Soužití řidičů, chodců a cyklistů na jedné ulici nebo na jednom náměstí není vždy jednoduché. V některých městech mají přednost auta, v jiných pěší a někde se snaží najít symbiózu pro všechny. Právě o tom je projekt Nadace Partnerství nazvaný Cesty městy. Výsledky desátého ročníku byly dnes slavnostně vyhlášeny v Napajedlech, vítězi loňského ročníku. Teď vám prozradíme, jaké projekty zaujaly porotu nejvíce letos.

Ke dvěma stovkám předchozích projektů přibylo letos dalších 32, přičemž polovina z nich nabízela liniová řešení zklidnění dopravy – například průtahy městy pro chodce a cyklisty, cyklostezky nebo vyhrazené pruhy pro MHD. Všechny projekty, které musejí být zrealizovány, jsou zároveň představeny na stránkách Nadace Partnerství. I na těch letošních je patrná určitá pozitivní inspirace lety předešlými.

„Vždy je co vylepšovat. Některá města jsou progresivnější, jiná doposud neobjevila kouzlo zklidňování dopravy. Je zajímavé, jakým způsobem se soutěž od prvního ročníku vyvíjí – zatímco v prvních letech soutěže byly nejvíce obsazeny okružní křižovatky, které v té době byly u nás novinkou, nyní se začínají objevovat komplexnější řešení, která nějakým způsobem přispívají k lepší provázanosti různých druhů dopravy,“ popisuje Petr Šmíd.

Právě s takovým projektem se přihlásil třeba Uherský Brod, Hradec Králové nebo Česká Třebová, která nakonec získala nejvyšší ocenění v kategorii plošných řešení. Zkultivovali tady totiž prostory vlakového nádraží a tím došlo k logickému a pohodlnému spojení automobilové, autobusové, cyklistické i pěší dopravy.

„Nejvíc je užíváno parkování pro osobní automobily v podzemních garážích s možností přístupu k jednotlivým nástupištím. Cyklisté zase mohou využívat uzamykatelné cykloboxy. Mimo jiné vznikl hodnotný mobiliář odpočinkové zóny a zvýšila se kvalita autobusového nádraží – například byl zaveden moderní odbavovací systém. Vlakové nádraží se tedy stává opravdu dopravní křižovatkou, která je pro lidi přínosem,“ říká Karel Švercl z tamní radnice.

Ostatně Českotřebovští si nový dopravní terminál užívají už rok. Samotná myšlenka vznikla už v roce 2004 a realizace spolkla kolem 330 miliónů korun. Porotci ocenili právě komplexnost systému. „Cestující, který přijede do České Třebové například vlakem, může hned z nástupiště projít do podzemního parkoviště, pokud jede veřejnou dopravou, může hned přestoupit na autobus. Informační systémy jsou provázány, takže on hned na vlakovém nádraží vidí, kdy mu jede autobus,“ pokračuje Petr Šmíd.

V soutěži Cesty městy jsou však i výrazně levnější projekty, které mohou pomoci zklidnit dopravu. V kategorii takzvaných bodových řešení letos bodovala pěší lávka v Pivovarské ulici v Prachaticích. „Vyřešila bariéru, kterou tvořila určitá komunikace procházející mezi dvěma sídlišti. Před tím tam lidé museli složitým způsobem přecházet přes stráň, která bývala v zimě namrzlá. Lávka komunikaci přemostila a spojila bezbariérovým způsobem tyto dvě části,“ dodává Petr Šmíd.

Dodejme, že porotu, která mimochodem všechny projekty hodnotila přímo na místě, oslovila v kategorii liniových řešení nejvíce břeclavská cyklostezka v ulici Na Řádku. Oceněné projekty získaly finanční odměnu – od 50 do 300 tisíc korun a také věcné ceny. V olomoucké Vlkoši se mohou těšit na nový informativní radar a v České Třebové na novou škodovku. Přihlásit se zajímavým projektem ke zklidnění dopravy se tedy vyplatí. Nový ročník projektu Cesty městy bude vypsán příští rok na jaře.

autor: evk
Spustit audio