Moderní motory se na LPG předělávají těžko, ale jde to

14. září 2012 13:10

Máte doma nové auto na benzín, výdobytek nejmodernější techniky honosící se zkratkami jako TSI, FSI, GDI nebo IDE, a rozhodnete se pro přestavbu na plyn. Možná se budete divit, ale tyto nejnovější motory s přímým vstřikováním benzínu se na plyn nedají přestavět tak lehce jako ty starší se sekvenčním vstřikováním. Nicméně, když se chce, všechno jde.

Ono se řekne auto jako auto, ale záleží na tom, co je pod kapotou. U řady modelů totiž najdeme verzi benzínového agregátu jak se sekvenčním, tak s přímým vstřikováním. U vozů z koncernu Volkswagen jsou to ty označené jako TSI a FSI, třeba u Mitsubishi používají zkratku GDI a u Renaultu IDE.

V čem je u přestavby na LPG problém, vysvětluje Jan Kieslich z královéhradecké firmy Novagas: „Pokud bylo sekvenční vstřikování, tak se plynové vstřikovače montovaly těsně vedle benzínových a benzínová řídicí jednotka řídila oba dva tyto systémy. Ve chvíli, kdy má motor direct injection neboli přímé vstřikování, tak benzínový vstřikovač je umístěn přímo ve spalovacím prostoru. Problém je pak ten, že do spalovacího prostoru nelze umístit vstřikovač plynový.“

Ten se tak umístí na sání. Tryska na benzín tak zůstane ve chvíli, kdy se přepne pohon na LPG, nevyužitá. A v tom je kámen úrazu.

Předěláním motoru s přímým vstřikováním spotřebujete více benzínu než u klasického LPG

„Po určitém množství kilometrů by benzinový vstřikovač po svém odpojení odhořel, protože je chlazený benzínem. Vstřikovač přitom zrovna není levný, stojí zhruba 8.500 korun,“ upozorňuje Kieslich.

Trysky je potřeba chladit tím, že se do nich přivádí benzín. A to se řeší následovně. „Vstřikuje se jeden díl benzínu, aby chladil benzínový vstřikovač, a třeba pět nebo šest dílů plynu,“ popisuje Jan Kieslich.

V tomto poměru je pak i vcelku logicky spotřeba. Takže benzínu potřebujete víc než u klasického LPG, kdy se používá jen na studené starty. Přestavba motoru s přímým vstřikováním je navíc o pár tisíc korun dražší.

Když předěláte motor, riskujete, že automobilky neuznají některé reklamace

Protože tato přestavba přímého vstřikování na plyn není ještě prověřena léty praxe, můžete narazit na problém při reklamaci závady na vašem novém voze, upozorňuje Jan Kieslich.

„Určitě se automobilky budou především u komponentů, které mohou být předěláním motoru ovlivněny, bránit uznávání záruk. Jedná se zejména o výfukové ventily, katalyzátor, lambda sondu a především pak samotné vstřikovače. Samozřejmě není sebemenší důvod, aby automobilka neuznala záruky na převodovku, světla, prorezivění karosérie a tak dále,“ upozorňuje.

Pokud tedy plánujete koupi nového vozu a víte, že ho budete chtít přestavět na LPG, myslete na to už při výběru motoru. Nejlepší je se ještě před koupí poradit ve firmě, kde si hodláte nechat vůz na plyn přestavět, abyste se pak vyhnuli zbytečným komplikacím.

autor: mkk
Spustit audio