Modernizace D1 může začít, firmy se neodvolaly

25. březen 2013 13:10

Modernizace dálnice D1 už není jen pouhým snem, ale na 17 kilometrech prvních dvou úseků realitou. V pátek skončila lhůta, ve které se mohly neúspěšné firmy znovu odvolat, a protože to neudělaly, rekonstrukci nic nebrání. Pokud počasí dovolí, pracovat se začne zhruba za dva týdny.

Hluk nekonečného proudu rychle jedoucích aut se už zanedlouho na dálnici D1 změní v rachot sbíječek a stavebních strojů. Stane se tak na prvních dvou úsecích z celkem 160 kilometrů, které je nutné zmodernizovat. Řidiči neskrývají obavy z toho, co je čeká, ale zároveň vědí, že naše nejstarší dálnice je v katastrofálním stavu a je nutné ji opravit. Začne se na Vysočině.

První uzavírka bude na 104. kilometru od Větrného Jeníkova po Jihlavu a druhá zhruba o 50 kilometrů dál mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Teď už jen zbývá předat staveniště vítězným stavebním firmám. Pokud počasí nebude proti, už za 14 dní čeká řidiče první omezení.

„Řidiči to pocítí hned v první etapě. Budeme pracovat na středním dělicím pásu, aby pak mohla být doprava převáděna do protisměru. Během dubna bychom chtěli realizovat snášení jednotlivých nadjezdů a na některých úsecích začít dálnici rozšiřovat o 75 centimetrů,“ přibližuje Jan Kroupa, který má na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na starosti modernizaci naší nejvytíženější dálnice.

Ve výjimečných případech pro každý směr jen jeden pruh

Především na začátku to nebude jednoduché. Než dojde k rozšíření, tak se bude v jednom směru částečně jezdit jen jedním pruhem.

„Protože budou probíhat práce jak ve středním dělicím pruhu, tak na krajnici a do toho budou bourány přemostění, bude potřeba rozsáhlých omezení. Doprava bude vedena v režimu 2+1 a ve výjimečných případech 1+1, tedy pro každý směr pouze jeden jízdní pruh. Tato omezení by však měla trvat v řádu dnů,“ potvrzuje Jiří Švorc z ŘSD.

Jinými slovy, čekají nás dny, kdy bude lepší na D1 raději nejezdit. A právě proto je dobré poslouchat Radiožurnál. Občas bude totiž nutné dopravu na chvíli i zastavit a to se v našem vysílání dozvíte s předstihem. Navíc v Zelené vlně uslyšíte i to, jak dlouho se zdržíte v koloně před uzavírkou – díky spolupráci s Národním dopravním informačním centrem, které dojezdové časy získává z mýtných bran.

Každý úsek téměř rok

Modernizace každého úseku je plánována téměř na rok a povolená rychlost tady bude snížena na 80 km/h, ale jak slibuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, na konci nás čeká moderní a pohodlná dálnice.

„Dálnice bude na každé straně širší o 75 centimetrů, budou na ní instalována modernější svodidla, povrch s lepšími protismykovými vlastnostmi a nižší hlučností a dálnice také bude doplněna o nové telematické prvky,“ uzavírá Čermák.

Postupná modernizace 160 kilometrů D1 by měla trvat sedm let.

autor: evk
Spustit audio