Modernizace D1 v září začít nemusí

4. červen 2012 13:00

Větší část dálnice D1 mezi Prahou a Brnem je prakticky už deset let za svou životností. Vědí to odborníci, ale vidí to i sami řidiči. Už loni bylo rozhodnuto, že se letos v létě začne s modernizací prvních úseků, jenže teď je jasné, že se nezačne dřív než v září. Přitom je velmi pravděpodobné, že první stavební práce se odehrají ještě později, až za podzimního počasí.

Hlavním problémem je výběrové řízení na zhotovitele, které mělo skončit v květnu, ale podání návrhů je prodlouženo do 12. června. V případě, že by se nikdo neodvolal, stavební práce by mohly začít začátkem září, ale i vládní zmocněnec pro D1 Jiří Švorc připouští, že se tak stane později.

„To se klidně může stát, protože dnes je velká poptávka po práci. Stavební firmy nemají žádné velké zakázky, protože na ně nejsou v rozpočtu dostatečné prostředky. V procesu soutěže proto mohou uplatňovat všelijaké námitky, které zákon připouští, a to by samozřejmě mohlo začátek stavebních prací posunout,“ říká.

Proto chce mít ministerstvo dopravy jistotu, že ve výběrovém řízení nebude žádná chyba, respektive nějaký například diskriminační důvod. Ostatně i proto byl prodloužen původní termín. Jak přibližuje profesor František Lehovec z Fakulty stavební ČVUT, v první části výběrového řízení, kterým je prokázání způsobilosti stavební firmy, se objevily prvky, které by mohly být považovány za diskriminační.

„Byl tam velice precizní a v některých směrech až nadbytečně důkladný popis technického vybavení, které uchazeč musel prokázat jako základ pro způsobilost. Protože máme velký zájem, aby v tomto směru nebyly žádné pochybnosti, doporučili jsme, aby počet zájemců byl větší a nebyl nijak předem omezován,“ komentuje Lehovec.

Za chyby se platí, proto se jim chce stát vyhnout

Vzhledem k tomu, že velká část prostředků na modernizaci se bude čerpat z evropských fondů, pak je logická snaha vyhnout se případným problémům, aby nakonec stát nemusel vše platit sám. Jenže toto zdržení je zbytečné – stačilo začít s přípravou včas.

„Je to nepříjemná záležitost, ale celý problém je v tom, že se s přípravou začalo pozdě. Mělo se s ní začít už před půl rokem. Technika zpracování je známa poměrně dlouhou dobu, takže teď je zbytečné zpochybňovat, že se vypisovatel výběrového řízení snaží snížit riziko napadnutí nebo zpochybnění celého procesu,“ pokračuje profesor Lehovec. A to přesto, že samotné stavební práce začnou později, než se předpokládalo. Do budoucna to však může být výhoda.

Celková modernizace D1 je rozvržena do pěti etap. Celkem jde o 21 staveb, každá zhruba za miliardu korun. Teď je ve hře prvních pět úseků, příprava dalších etap by už měla být jednodušší. V této chvíli existuje jediné pravomocné stavební povolení, a to na první úsek Lhotka – Velká Bíteš.

„Je to místo, kde jsme k realizaci nejblíž. Máme právoplatné stavební povolení a ve chvíli, kdy doběhne veřejná obchodní soutěž, neočekáváme, že by mohly nastat nějaké problémy. Jsme ve shodě s městem Velká Bíteš a vydána byla také stavební povolení na přemostění dálnice,“ uzavírá Jiří Švorc.

Příslušná stavební povolení se však jednoduše nezískávají. Musí se k nim vyjádřit poměrně velké množství účastníků, přestože někteří na první pohled nemají s dálnicí prakticky nic společného.

autor: evk
Spustit audio