Modrý zub vítězí
Telefonujete za řízení? Vím, že drtivá většina z vás ano. Že to není bezpečné, už asi víte, ale sáhněme si do svědomí - kdo z nás odolá, když je cesta rovná a řízení tak snadné? Málokdo. V čem je problém s telefonováním? Se soustředěností, protože je dokázáno, že člověk při telefonování neodkáže soustředit svou mysl jen na řízení, a tak přepíná na jakéhosi autopilota. Když se k tomu přidá další handicap v podobě plných rukou, je na problém zaděláno. Právě proto se dnes zaměříme na handsfree sady.
Telefonovat za řízení u nás klidně můžete, ale musíte mít volné ruce, tedy free hands. A právě na poslední trendy s handsfree sadami se teď podíváme s Filipem Petschkem ze Stualarmu.
"Hodně lidí ještě upřednostňuje klasické handsfree sady s pevně namontovaným držákem, ve kterém je telefon zasazen a zároveň se i dobíjí."
Právě zmiňované sady ale často vypadají v interiéru jako pěst na oko. I to hraje do karet modrým zubům alias bluetooth sadám.
"Výhoda takových sad je v tom, že telefon zůstává v kapse a veškeré funkce se ovládají na namontovaném panelu."
Řeč je samozřejmě o sadách montovaných do vozu dodatečně, protože jsou auta, která jsou technologií bluetooth vybavena už sériově - telefon pak ovládnete klidně i tlačítky na volantu a seznam čísel se zobrazuje třeba na displeji palubního počítače. Tohle ovšem nabízejí oba typy handsfree. Teď ale zpátky k bluetooth.
"Je buď základní typ, což je vlastně jen tlačítko, které umožňuje přijmout nebo položit hovor. Když máte telefon v kapse, tak nevíte, kdo vám volá. Potom jsou lepší sady s displejem, do kterých si můžete nahrát váš telefonní seznam, takže celý telefon pak můžete ovládat pomocí tohoto displeje - víte, kdo vám volá a můžete vytáčet číslo z vašeho seznamu."
Největším bonusem těchto handsfree sad je, že nemusíte telefon vkládat do připraveného plastikového zařízení, může zůstat, jak už bylo řečeno, v kapse. Interiér vozu tedy nehyzdí přidaný pevný držák. Velkou nevýhodou je naopak to, že bluetooth sada vám telefon nedobije. Právě proto se nad pevnými handsfree sadami ještě nezavřela voda.
"Lidé tento typ upřednostňují většinou v případě, že tráví většinu dne v autě za volantem a vyřizují hodně telefonátů. Nemusíte se starat o stav baterie, protože se telefon pořád nabíjí."
Podle prodejců jsou dnes lidé rozdělení zhruba na poloviny. Polovina si koupí modrý zub a polovina si nechá do auta přišroubovat umělohmotný držák.
"Většině lidí doporučujeme bluetooth handsfree sady, protože jsou univerzální. Když si později koupíte nový mobil, nebudete muset měnit držák případně i celou sadu."
I když dodatečná montáž handsfree sady není obecně nic náročného, podle technika Filipa Petschkeho mají pevné handsfree sady opět o něco horší pozici, protože je třeba najít místo pro držák.
"Cenově jsou podobné, ale pevné sady vycházejí ze srovnání o trochu dráž kvůli tomu, že většinu pevných sad vyrábí přímo výrobci mobilních telefonů, a tak se platí za značku. Naopak bluetooth sady jsou univerzální, a proto je cena nižší."