Modrý zub znamená volné ruce
Základní hands-free bývá součástí balení některých telefonů. Jedná se o známou "Bondovku", tedy sluchátko a mikrofon připojený kabelem k telefonu. Mnozí si je nemohou vynachválit. Ti pohodlnější, kterým kabel překáží, pak zvolí bezdrátové spojení, takzvané bluetooth, česky modrý zub. A tady máme široký výběr podle toho, kde všude je chceme využívat.
"Přenosné hands-free, které se dávají standardně za ucho, jsou monofonní. Dělí se na originální přímo od výrobce daného mobilního telefonu a neoriginální. Sady z druhovýroby se pohybují od 1 000 do 2 000 korun, originální sady pořídíme od 1 500 do 3 000 korun," vysvětluje Jaromír Kůs z Telemobilu.
Dále jsou to hands-free sady, které umožňují hlasitý poslech.
"Přenosné sady jsou univerzální a můžeme je používat i v kanceláři, kdy nám položené na stole zajišťují hlasitý odposlech. Samozřejmě se dají používat v autě, kdy je zapojujeme do zdířky zapalovače."
Ale mají svoji nevýhodu. S takovou sadou budeme prakticky pořád manipulovat.
"Pokaždé ji kvůli zlodějům budeme raději brát s sebou nebo alespoň schovávat někam do vozu, aby nebyla na očích. Montáž není ale nijak složitá, bývá však problém s připevněním, i když existují sady, které se nasazují na sluneční clonu. Slyšitelnost je dobrá a výkon také, ale kdo čeká něco víc, měl by si pořídit pevnou sadu. Výhody jsou nesporné. Jedinou nevýhodou je to, že ji využijete pouze v daném vozidle."
Logicky, čím větší kvalita a komfort, tím vyšší cena.
"Přenosné originální sady se pohybují od 2 500 do 5 000 korun, neoriginální by se pak měly dát pořídit do 2 500 korun. Pevné sady začínají podle výrobce od zhruba 5 000 korun. Kvalita mezi originálním a neoriginálním provedením se vyrovnává i díky vyšší cenové hladině."
A pozor! Bloutooth sada se může velmi snadno stát nevhodným dárkem. Ne vždy totiž musí s patřičným telefonem komunikovat. Proto při jejím nákupu platí následující.
"Doporučujeme vždy sadu zkoušet s daným typem telefonu, popřípadě, když ji budeme chtít využívat s více telefony, se všemi typy. Není-li možné je s sebou vzít všechny, pak doporučuji najít si prodejce, který je schopen takovou zkoušku umožnit a demonstrovat funkčnost sady. Nejde tak ani o spárování HF sady s telefonem, ale větším problémem bývá přenos nebo synchronizace dat, slyšitelnost. To už nemusí fungovat na 100 %. Takže doporučuji před nákupem sadu vyzkoušet."
Další věcí je to, že komunikace přes bluetooth je velmi energeticky náročná. V pohotovostním stavu to není tak velký rozdíl, ale při telefonování musíme počítat s častějším dobíjením jak telefonu, tak hands-free sady. Řada automobilek už nabízí blouetooth hands-free sady jako výbavu nového auta, například Mercedes Benz, BMW, Audi, Volkswagen, Alfa Romeo, Fiat, a tak dále.
A poslední možností, nemáme-li hands-free jako součást výbavy vozu, je její domontování. Propojuje se zpravidla s autorádiem a zajišťuje přepínání mezi jeho poslechem a případným hovorem s perfektním poslechem. Nevýhodou je to, že při změně telefonu musíme měnit i hands-free.