Montážní pěnou rez vážně nevyženete

28. únor 2012 13:01

Nebude to trvat dlouho a zima a agresivní posypové materiály budou definitivně minulostí. Nemilou vzpomínkou na toto náročné roční období budou pro některá auta puchýřky na laku. Zatočte s nimi promptně a nekompromisně. V opačném případě totiž „spláčete nad výdělkem“.

Ideální varianta je pochopitelně odvézt auto k specialistovi, tedy ke karosáři. Ovšem ten si za svou práci nechá zaplatit, takže řada z vás se rozhodne pro opravu vlastníma rukama v garáži nebo na dvorku. Ponechme teď stranou, že jen nákup potřebných propriet může vyjít zhruba na pět set korun, což je suma, za kterou už jsou někteří karosáři ochotní drobné oděrky opravit. Řada z nás si prostě chce auto opravit vlastníma rukama.

„Pokud vozidlo už není pod zárukou nebo došlo k poškození antikorozní ochrany jiným vlivem než běžným používáním vozidla, je nutné místo postižené korozí ošetřit co nejdříve. Místo se očistí od koroze až na základní materiál, tedy takzvaný plnič.

Potom musím nanést materiál nebo látku s vlastnostmi inhibitorů koroze, která zastaví další šíření v oblasti, která s korodovaným povrchem sousedí. Dále se nanese krycí lak. Dutiny nebo místa sousedící se spoji na karosérii je nezbytné zakonzervovat vosky nebo k tomu určenými nástřiky,“ popisuje Jan Karnolt, šéfškolitel automobilky Ford.

Kutilové se nezastaví před ničím

Pokud byste se dali do záchrany místa, které koroze napadla už dřív, bude třeba před nástřikem barev kytovat nebo laminovat. K tomu se v autopotřebách prodávají speciální kutilské sady. Kutilové, jak si snadno přečtete třeba na internetových fórech a diskuzích, se však často pouštějí i do poměrně zoufalých akcí.

Celkem běžně vyplňují u prohnilých aut prorezlé prahy montážní pěnou, kterou pak překytují a přestříkají. To je samozřejmě z hlediska bezpečnosti naprostá šílenost. „V tu chvíli je narušena celistvost a pevnost karosérie. V případě nárazu by došlo k destrukci tímto způsobem opravené části,“ varuje Karnolt.

S ohledem na rizika plynoucí z nárazu pouze montážní pěnou opraveného vozu je pak pouhou banalitou to, že takové auto pochopitelně formálně vůbec nesmí na silnici.

„Mnozí asi zažili situaci, kdy při technické kontrole technik kontroloval karosérii poklepem, magnetem nebo píchal do podezřelého nosníku šroubovákem. Pokud by objevil silně narezlou karosérii, měl by vystavit protokol s poškozením vozidla typu C neboli se závadou vážného charakteru a vozidlo prohlásit za provozu neschopné,“ dodává Jan Karnolt.

autor: pek
Spustit audio