Most na kolech
Věřte nebo ne, ale po našich silnicích v těchto dnech putuje celý železniční most. Nadměrný náklad vyjel včera večer z Vítkovic směrem k železniční trati mezi Chomutovem a Chebem, kam by měl doputovat poslední říjnový den. Jedná se o nejtěžší nadměrný náklad, který byl kdy po českých silnicích přepravován.
Ocelová konstrukce je svařena do jednoho celku včetně zábradlí, most měří 35 metrů, jeho šířka je takřka 6 metrů a váží 103 tun. Nadměrný náklad na cestě doprovází šest doprovodných vozidel a jedno policejní auto. Most byl naložen pomocí dvou padesáti tunových jeřábů na speciální podvalník. Celá souprava pak má 55 metrů a 190 tun. I kvůli kruhovým objezdům je most naložen na dvou nezávislých podvozcích. Problémy ale může způsobit i na první pohled maličkost - dopravní značky.
"Výhoda tohoto speciálního podvalníku je ta, že dokáže zvyšovat světlost podvozku až do výše 150 cm. Most je navíc uložen na speciálním traverzovém přípravku, takže chvílemi se pohybuje ve výši dvou až dvou a půl metru nad vozovkou, takže je dostatečná šance, že se značení překoná. Pokud značky nejdou překonat tímto způsobem, nastoupí technici, značky odstraní a po průjezdu soupravy je dají zase zpět na místo," popisuje Daniel Křížek z přepravní společnosti APB Plzeň.
Na druhou stranu kvůli průjezdu pod mosty se zase dá celá souprava snížit na co nejnižší světlost. Pro někoho pak může být překvapivá průměrná rychlost takového nákladu.
"Těžko to lze odhadovat, protože u této soupravy se více nachodí a jede krokem - přibližně tedy 30 až 35 km/h. Celková váha soupravy je 191 tun a délka 50 metrů, ale ve chvíli, kdy by souprava musela zdolat větší stoupání, délka se zvětší o postrkový tahač na 61 metrů a váha naroste až na 200 tun."
Naopak nijak překvapivá je spotřeba tahače.
"Při plném naložení má spotřebu kolem 190 litrů na sto kilometrů."
Výkon motoru tahače je 460 koní, ale to není to nejdůležitější.
"Není důležitý počet koní, ale kroutící moment. Tento tahač je proto vybaven měničem, který se jmenuje Wandler a násobí kroutící moment převodovky. Když to převedu do praxe, pokud tahač zastaví v kopci, řidič zařadí a sešlápne plyn, ale auto jen stojí na místě a začíná pracovat Wandler. Ten potom násobí kroutící moment do té doby, než se auto rozjede. Takže přesný počet koní se nedá určit."
Na místo stavby v Sokolově by pak měl most, který bude přepravován kvůli ostatní dopravě především v noci, dorazit tento pátek.