Motocyklová sezóna začne až teď

23. červen 2010 13:01

Pamatujete si, co jste dělali loni koncem června? Spousta z nás si vzpomene, že se „opékala“ u vody. Teploty byly vysoko nad nulou, takže kdo mohl, spěchal na plovárnu. Letos je to však jinak, sluníčko zpoza mraků vylézá jen velmi nesměle. A to se nelíbí nejen zmrzlinářům a plavčíkům, ale také motorkářům.

Jak známo, na motorce je kvůli protivětru zhruba o deset stupňů chladněji. V parném létě je to výhoda, ovšem když je počasí chladné jako teď, je to spíš problém. Motorkáři to dobře vědí, a proto své stroje ještě většinou nechávali klidně spát v garáži. Teď se však přiblížil čas dovolených, což v kombinaci s už řečeným znamená jediné - dají se čekat návaly v servisech a motoprodejnách.

„Myslím si, že v současné době bude zatížení servisů abnormálně velké, protože to, co lidé ještě nestihli zařídit kvůli špatnému počasí v dubnu a v květnu, budou teď dohánět,“ vysvětluje Martin Šmauz z firmy Aspirit.

S dovolenými a delšími cestami na motorkách je spojená také výměna pneumatik. Na trhu se pro letošní sezónu objevily dvě zajímavé novinky od výrobců značek Pirelli a Metzeler.

„Společnost Pirelli uvedla pneumatiku pod názvem Diablo Rosso Corsa, která vychází ze závodních plášťů používaných při závodech superbiků. Profil a konstrukce těchto plášťů je přímo podřízena vývoji v seriálu mistrovství světa. Sportec m5 je úplně nový plášť s novou technologií stavby kostry. Metzler, jako specialista nba jednostopá vozidla, začal vyrábět kostru, která se lépe přizpůsobuje silnici a není třeba používat vícesměsové technologie.“

Pokud máte rádi motorky, jistě víte, že motocyklová guma je namáhána jinak než guma na autě. Souvisí to s náklony motorky, kdy musí guma prokázat vysokou míru přilnavosti. Zároveň však musí být zachována životnost pro cestování v přímém směru. Většina výrobců to řeší zmiňovanou „vícesměsí“. „Plášť má na svém obvodu v různých zónách rozdílné směsi gumy - ve středu je plášť tvrdší a směrem k bokům a ramenům pláště je směs měkčí.“

Výrobce pneumatik Metzeler se však letos se svojí novinkou vydal překvapivou cestou jednotné směsi pro celý plášť. „Metzeler používá jednosměsovou technologii a všechny vlastnosti pláště pro přenos síly na povrch vozovky zabezpečuje právě kostra pneumatiky.“

A jak to tak bývá, za novinky se platí. V tomto případě se ceny pohybují kolem devíti tisíc korun. Výrobci se ospravedlňují skvělými výsledky svých plášťů v nezávislých srovnávacích testech i tím, že závodní pláště jsou ještě dražší, mají menší životnost a nesmíte s nimi na běžné silnice.

„Tento plášť je výhodný pro lidi, kteří se chtějí občas projet na okruhu, hledají plášť, který by motocykl udržel bez problémů na silnici, ale nechtějí riskovat, že v případě koupě závodního pláště a jeho použití na silnici může dojít k restrikci ze strany policie nebo pojišťovny,“ dobře radí Martin Šmauz.

Pokud tedy plánujete dovolenou v sedle motorky, přičemž si chcete užít i návštěvu okruhu, stojí zmiňované pneumatikářské novinky minimálně za úvahu.

autor: pek
Spustit audio