Motorkáři, pozor na tlak

30. březen 2011 13:00

Jednou z častých příčin nehod motorkářů je podle odborníků jejich nezkušenost obvykle kombinovaná s nadhodnocováním svých schopností. Když se to celé zabalí do kontextu končící zimy, kdy motorky dlouho odpočívaly v garážích, je jasné, že jsme právě v extrémně nebezpečném období.

Nejde o žádnou prázdnou frázi z úst redaktora. To, že začínající jaro je velmi náročné, potvrzuje i motocyklová hvězda Jakub Smrž: „Většina nehod vzniká z toho důvodu, že jsou motorkáři po zimě nadržení se konečně projet a buď přecení svoje schopnosti, nebo je někdo přehlédne. A neštěstí je tu.“

Stejně jako motorkáři přes zimu odvykli jízdě na motorce, řidiči v autech zapomněli, že motorka se většinou užívá jako nástroj k odreagování se – motorkáři napumpovaní adrenalinem se řítí nesmyslnými rychlostmi ochotni iracionálně riskovat různým kličkováním a divokým předjížděním. Jenže na to řidiči aut přes zimu zapomněli.

„Nejsme na to zvyklí a nevyrůstáme v tom jako například Španělé nebo Italové. Tamější řidiči motorky prostě umí vnímat – možná i proto, že na křižovatkách jsou často v přesile motorky a skútry.“

Můžeme tu tisíckrát opakovat, že silnice není závodní dráha, jenže mladíci ochotní riskovat většinou poslouchají jiné stanice – takže je mnohem efektivnější požádat vás, zkušené a zodpovědné řidiče, o velkou dávku shovívavosti a předvídavosti. Vám, kteří holdujete i jedné stopě, nabídneme něco tipů před jarními vyjížďkami od Mirka Lisého. Podle zkušeností, které má ze svých kurzů bezpečné jízdy, motorkáři extrémně podceňují správný tlak v pneumatikách.

„Důležitou věcí je kontrola pneumatik, protože je to jediný styčný bod s vozovkou. Motorkáři často jezdí na podhuštěných pneumatikách a motorky se pak chovají nestabilně – takzvaně na silnici plavou,“ říká Mirek Lisý.

Kromě správného tlaku musí mít gumy i správnou teplotu, takže je potřeba je před jízdou zahřát. „Nejlepší je projet pomyslný slalom mezi kužely, kdy se motorka naklání na obě strany. Díky tomu se zahřejí i boky pneumatik.“

Na většině strojů se dá regulovat i odpružení zadní vidlice, což je důležité zejména v případě, že nejedete na výlet sami. „Pojedete-li ve dvou, je nutné přitvrdit tlumiče, aby motorka nebyla měkká a nehoupala se.“

Tím jsme si pomohli řekněme k pasivní bezpečnosti na cestách – máme správně nahuštěné a ohřáté pneumatiky, teď si ještě zopakujme motorkářské doktríny. První říká, že na páčkách brzdy a spojky máme neustále v pohotovosti dva prsty. „To je pro případ náhlé nebezpečné situace. Pokud byste páčky začali v kritickém okamžiku hledat, mohla by vás ztracená vteřina stát i život,“ vysvětluje Mirek Lisý, držitel jedenácti českých mistrovských titulů v trialu.

Ještě jedna rada: výhled by měl být za všech okolností stoprocentní, a proto by s sebou měl motorkář vozit toaletní papír – navlhčený velmi dobře myje zbytky hmyzu na hledí.

autor: pek
Spustit audio