Mráz „roztrhá“ i výfuk

13. únor 2012 13:00

Teploty hluboce pod nulou ukázaly, v jakém stavu je naše auto. Potrestaly ty, kteří podcenili přípravu a nechaly je v mrazu u ztichlého auta, ať už vinou vybité baterie nebo zmrzlé nafty. Naopak odměnily ty, kteří se o své auto vzorně starají. Ovšem jsou díly, do nichž nevidíme a výsledek kruté zimy se ukáže až časem. Takovým dílem je například výfuk, z něhož je zvenku vidět jen koncovka.

Nejvíc trpí auta, se kterými jezdíte jen na krátké vzdálenosti. Ranních pět kilometrů do práce a odpoledních pět domů auto pomalu, ale jistě ničí. O tom, zda se některá ze součástek odebere do věčných lovišť dřív nebo později, rozhodujete svým chováním vy sami. Opakované mrazivé starty, krátké popojíždění a zhasínání motoru škodí baterii. To ví asi každý.

Proto je v mrazech lepší nechat, je-li to možné, motor při zastávce běžet, nebo alespoň první cestu udělat delší. Ideálně alespoň jednou za týden byste měli absolvovat cestu dlouhou zhruba padesát kilometrů. Prospěje to nejen baterii, ale i výfuku. Do něj sice nevidíme, ale krátkými nebo občasnými jízdami zvláště v zimě velmi trpí. Postupně se totiž plní vodou.

„Kondenzát se tam tvoří dlouhodobě. Pokud tedy auto stojí například dva týdny v klidu, tvoří se v něm atmosférická vlhkost, která se násobí prací motoru. Ten sám určitým způsobem produkuje vodní páru, která je schopná se srážet na stěnách výfuku. Celkově se jedná až o litry, které jako kondenzát mohou být ve výfuku,“ vysvětluje Jakub Gamba, technik automobilky Citröen.

Záleží samozřejmě na objemu motoru, množství vyprodukovaných zplodin a dalších parametrech, ale litr i více vody uvnitř výfuku má na svědomí korozi. Navíc, když výfuk delší jízdou neprohřejete a nevysušíte, kondenzát zmrzne. To výfuku rovněž nesvědčí. Takové chování může snížit jeho životnost až o polovinu, takže místo po šesti letech se ozve s žádostí o výměnu už po třech letech.

Vodní pára zničí výfuk, nespálené palivo katalyzátor

„Pokud byste chtěli výfuku pomoct a zabránit korozi, bylo by dobré ujet 30 až 50 kilometrů svižným tempem, kdy se výfuk zaručeně prohřeje,“ pokračuje Gamba.

Výfuk však není jen jakási roura odvádějící zplodiny z motoru, jeho součástí je dnes také katalyzátor. Tomu zase může ublížit snaha o rozpohybování nepojízdného auta. „Při roztlačování nebo roztahování vozidla se do katalyzátoru dostane nespálené palivo, které ho může ve velmi krátké době poškodit,“ varuje odborník na výfuky Radim Červený.

U moderních naftových aut zase najdeme filtr pevných částic. Ten se průběžně čistí a regeneruje, a když se motor dostatečně neohřeje, k regeneraci nedojde.

„Pokud jezdíte pouze po městě, doporučuji alespoň jednou týdne vyjet na delší cestu, alespoň 50 kilometrů v kuse, kdy pojedete na nižší rychlostní stupeň s vytočeným motorem kolem 2,5 tisíce otáček zhruba pět minut. V tu chvíli se filtr může zregenerovat a potom se vůz odvděčí lepším výkonem, nižší spotřebou a celkově klidnější provozem,“ doporučuje odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.

Taková výměna filtru pevných částic může stát od 30 do 80 tisíc korun, a to už není žádná legrace. Projetý benzín nebo nafta se nám tedy ve vztahu k autu v těchto mrazech ve výsledku více než vyplatí. Ať už jde o baterii nebo třeba i výfukovou soustavu.

autor: pgj
Spustit audio