Musí nám to pálit
Snad každý si ze školy ještě pamatuje stručný popis funkce čtyřdobého spalovacího motoru: sání, stlačení, výbuch, výfuk. Český klasik Jára Cimrman vymyslel ještě pátou dobu: oddech, ale ta se zatím do praxe nedostala. My se dnes zastavíme u výbuchu. Aby k němu došlo musí palivo něco zapálit. Tím něčím je svíčka. V benzínovém motoru je to svíčka zapalovací. A právě na ně si teď posvítíme.
Zapalovací svíčky se dělí na 2 základní typy, a to podle doby výměnného intervalu. Kratší doba životnosti je 30 000 až 45 000 kilometrů, delší od 60 000 až do 150 000 kilometrů.
"Pro dosažení takto dlouhé životnosti se používají nejrůznější materiály elektrod, a nebo mají svíčky více elektrod. Boční a střední elektroda je buď z itria, irida nebo platiny a dalších drahých kovů nebo se používají klasické niklové elektrody, ale je jich více, ať už 2, 3 nebo 4," vysvětluje Jaroslav Macek z BRISKu.
Samozřejmě, že jsou také dražší. Životnost svíčky můžeme ovlivnit i my sami.
"Pokud budete jezdit stále na plný plyn a využívat maximálních otáček motoru, pak jsou teploty v motoru vyšší, a tím dochází k většímu opotřebení elektrod a snižuje s tím i životnost motoru."
Měli bychom motor zatěžovat rovnoměrně, ani nepodtáčet ani ho zbytečně dlouhodobě vytáčet na maximum. Životnost ale nezáleží jen na stylu jízdy.
"Záleží také na použitém druhu paliva, které by mělo být kvalitní, aby na elektrodách nebo izolátoru nedocházelo k úsadám. Také nevhodný nebo špatný olej, který se dostává do spalovacího prostoru, snižuje životnost."
Z toho plyne poučení, že bychom měli do auta lít pouze palivo a náplně, u nichž máme zaručenu potřebnou kvalitu. Také bychom vždy měli používat svíčky doporučené výrobcem vozidla, i když můžeme zkusit i alternativu.
"Je-li prioritou výkon motoru, pak použijete svíčku,která může zvýšit tuto vlastnost motoru. Je třeba ale mít na paměti, že každá svíčka musí dobře startovat, zapalovat benzín, splnit emise a poskytnout potřebný výkon. Jestliže ovšem jednu z těchto vlastností povýšíme nad jiné, pak postavíme svíčku, která je určena k získání maximálního výkonu, ale jiná vlastnost bude potlačena. Nelze vytvořit perpetum mobile."
Pro výměnu jedné nebo všech svíček pak platí jednoduchá rada. Nemusíme totiž vždy měnit všechny.
"Je to vhodnější, ale není to nezbytně nutné. Byla-li provedena výměna svíček před řekněme 5 000 kilometry, pak stačí vyměnit pouze tu poškozenou nebo vadnou. Je-li ale interval delší, pak je třeba vzít v úvahu opal elektrod a je lepší vyměnit svíčky všechny."
Už jsme zevrubně probrali zapalovací svíčky. Teď se zaměříme na svíčky žhavící, které se používají v naftových motorech. Žhavící svíčka pracuje samozřejmě jinak. Teplota vznícení benzínu a nafty je totiž rozdílná. Také jejich dělení je jiné.
"Žhavící svíčky se dělí na svíčky s rychlým náběhem do 3 sekund a s dlouhou dobou dožhavování a na klasické svíčky, které nemají tak rychlý náběh žhavící teploty, a to zhruba 7 sekund."
Co to vlastně znamená?
"Dožhavení se používá pro zlepšení emisí motoru po studeném startu. Rychlý náběh je používán proto, aby se vznětový motor dobou startu přiblížil benzínovému."
Jako u všeho platí, že na životnost má vliv styl jízdy, tedy mimo jiné dlouhodobé přetěžování motoru, a také kvalita používané nafty a motorového oleje.
"U žhavících svíček se používá životnost v cyklech žhavení, to znamená v počtu studených startů motoru. Obecně se dá říci, že kvalitní svíčky od dobrých výrobců vydrží 150 000 až 200 000 kilometrů."
Logicky musí být auto v pořádku, aby se svíčka dožila jubilejního kilometru.
"Musíme mít v pořádku žhavící relé, což je nejčastější příčina závady žhavící svíčky. Musíme mít také v pořádku baterii a dobíjení, aby poskytla potřebné napětí a proud ke žhavení."
To, zda startujeme studený motor nebo už zahřátý, například při pojíždění po městě, nemá na životnost velký vliv.
"Pro svíčku to žádný rozdíl není. Prvotní nažhavení probíhá stejnou zátěží.Zkracuje se pouze doba dožhavení, což u studeného motoru probíhá déle."
Při výměně žhavících svíček bychom pak měli dodržet jedno pravidlo.
"Doporučoval bych výměnu všech žhavících svíček najednou, právě kvůli zatížení relé, které u starších a nové svíčky může počítat s rozdílným odporem."