Může jezdit benzínové auto na E85?
Kdo by nechtěl ušetřit? V době, kdy se za litr benzínu platí přes 36 korun, je každá koruna dobrá. Vždyť jedna koruna na litru znamená přes 50 korun na nádrži. A co kdyby těch korun bylo deset? Potom už je to pět set korun. Proto se najdou tací, kteří do svého auta místo klasického Naturalu 95 tankují palivo označované E85.
Začněme tím, co vlastně E85 je. „Není to benzín, ale je to jeho směs s etanolem. Toho je ve směsi obsaženo od 70 do 85 procent podle ročního období – v zimě je ho tam víc, tedy 85 procent,“ vysvětluje Vladimír Třebízský z SGS Ústavu paliv a maziv.
Toto palivo má tedy výrazně vyšší, ve skutečnosti většinový podíl biosložky, která se přidává i do klasického benzínu. Proto nepřekvapí, že mnozí o tomto palivu uvažují. „Je určeno pro vozidla na to uzpůsobená, tedy pro takzvaná vozidla Flexifuel. Do normálních aut by se používat nemělo,“ varuje Třebízský.
Stará benzínová octavie a E85? Žádný problém
Ovšem jsou tací, kteří nedělají jen to, co by se mělo. Mezi ně patří i trojnásobný mistr Evropy, závodník a hlavně konstruktér Otakar Krámský. Ten do své octavie tankuje E85 už nějakou tu dobu. „Mám jednu z prvních octavií s dvoulitrovým dvouventilovým motorem od Audi. To je velký litinový motor s dostatečnými rezervami, kde není problém jezdit pouze na palivo E85. Jediný problém je se studenými starty obzvlášť v zimě, protože výhřevnost tohoto paliva je trochu nižší. V tom období tedy tankuji klasický benzín a E85 v poměru 1:1,“ popisuje.
Největší obavy panují z toho, zda nedojde k poškození motoru. Prvotní úspora by se totiž prodražila. „Z hlediska životnosti motoru jako celku je třeba sledovat pryžové díly v palivové soustavě, protože alkohol je vůči nim agresivnější než klasický benzín. Toto palivo mám vyzkoušeno i ve vozidlech s novými emisními předpisy – například u nových BMW. Zde lze také bez problémů jezdit v poměru 1:1 a ani po ujetí 50 nebo 100 tisíc kilometrů jsem nezaznamenal žádnou závadu,“ říká Krámský.
Motor to zvládne, ale vy to pocítíte
Takové jsou tedy zkušenosti z praxe. Ovšem co na to říkají odborníci? Můžeme používat E85 v každém motoru? „Motor si s tím poradí, akorát se musíte připravit na to, že ztratí část svého výkonu a také se bude hůř startovat,“ upozorňuje odborník na diagnostiku Zbyněk Sedlář.
Předem byste se měli rozhodnout, na co budete jezdit. „Řidič by si měl určit, na jaké palivo chce jezdit. Pokud je jeho volba E85, doporučil bych držet se pouze tohoto typu, ale udělat úpravu na řídicím systému motoru. U moderních, řídicí jednotkou řízených motorů se musí upravit zejména doba vstřiku a hlavně přenastavit startovací dávku – ta se musí výrazně zvýšit, aby při startu nebyly problémy,“ pokračuje Sedlář.
Dále je tu možnost, kterou řada lidí rovněž využívá. Místo úpravy motoru míchá palivo E85 s Naturalem 95 v určitém poměru. „Pokud to bude míchat 1:1 a v nádrži bude stejný poměr, řekl bych, že negativní vlastnosti čisté E85 budou výrazně nižší. Samozřejmě trochu poklesne výkon, ale celkově se jízdní vlastnosti oproti standardu nijak výrazně nezmění,“ popisuje Sedlář.
Na přechod na E85 motor připravte
Palivo E85 snesou podle některých odborníků všechny motory včetně těch starších, přesto je dobré je při přechodu na něj připravit. „Doporučuje se vyměnit vzduchový filtr a zapalovací svíčky. U motorů s horší hladicí soustavou je třeba mít v pořádku celou chladicí soustavu, protože bude potřeba odvádět víc tepla. V horkých letních dnech by se totiž mohlo stávat, že by se motor začal mírně přehřívat. Větší nebezpečí pro motor tu však nehrozí,“ informuje Sedlář.
U nových aut tu je i otázka záruky, protože výrobce stanovuje doporučené palivo – u benzínových aut minimálně Natural 95. „Řekl bych, že to záleží čistě na výrobci. I E85 totiž není čistý biolíh, je tam vždy určitý poměr benzínu, takže by bylo velice sporné dokazovat, na jaké palivo jsem jezdil, pokud bych do nádrže natankoval pouze benzín a šel do servisu reklamovat nějaký problém s vozidlem,“ uzavírá Sedlář.
Každopádně auto je vždy zkonstruováno a naladěno na palivo, které výrobce doporučuje, proto je potřeba si přechod na jiné palivo vyzkoušet a hlavně se seznámit se všemi riziky. Vypadá to však, že významná úspora nad nimi vyhrává.