Na 24 silnicích v Česku budete moci šlápnout na plyn

30. leden 2013 11:20

Naposledy před 16 lety se u nás plošně zvedala nejvyšší povolená rychlost. Na dálnicích se místo 110 kilometrů v hodině začalo jezdit 130. Teď bychom se měli dočkat další velké změny. Stodesítkou by se mohlo jezdit i na některých silnicích prvních tříd. Vláda dnes dopoledne vzala na vědomí tento záměr ministerstva dopravy, takže nic nebrání tomu, aby se na zvýšení rychlosti začalo pracovat.

Nejde to však tak jednoduše, že by se prostě u silnice objevily nové značky a hned bychom mohli šlápnout beztrestně na plynový pedál. Na některých cestách by totiž takové okamžité řešení mohlo být i nebezpečné, takže nejdřív se musí udělat takzvaný bezpečnostní audit a pak se to teprve může vyzkoušet.

Už na podzim ministerstvo dopravy říkalo, že tou hlavní zkušební trasou bude cesta z Hradce Králové do Pardubic. Jak přibližuje Martin Novák z resortu dopravy, nejprve se musí udělat určité úpravy.

„Je tam potřeba udělat stavební úpravy tak, abychom mohli navýšit rychlost. ŘSD bude muset vyměnit svodidla. Jakmile tyto stavební úpravy provede, zahájili bychom zkušební provoz,“ říká.

Zkušební provoz bude klíčový

Dodejme, že zkušebně by se mohla 110 objevit také na silnice z Liberce po Bílý Kostelec nebo na cestě z Ostravy do Šenova.

Přehledná tabulka rozdílů mezi současným a novým pojetím dálníční sítě

Ve zkušebním provozu se bude mimo jiné zjišťovat to, jestli se nezvýší počet nehod. Nehody ve vyšších rychlost mají většinou tragičtější následky, takže pokud se významně zvýší počet nehod, tak se rychlosti zvedat nebudou.

Bude se však zjišťovat i chování řidičů, jestli budou překračovat i stodesítku. To je bohužel taková česká vlastnost, že povolená rychlost se prostě jaksi automaticky překračuje. Právě zkušební provoz bude hodně v rukou řidičů – podle toho, jak se budou chovat, se buď rychlost zvýší na 110, nebo se vrátí na 90.

Pro výběr míst, kde se bude zrychlovat, platí jasná kritéria

Navrhovaných úseků je celkem 24. Sami si tak trochu mohou odvodit, kde by přicházelo zvýšení rychlosti v úvahu. Ministerstvo má jasná kritéria. Ta hlavní říkají, že musí jít o směrově rozdělené komunikace, tedy že uprostřed jsou minimálně svodidla a křížení s jinými cestami musí být mimoúrovňové.

Kromě už zmíněných je to třeba ostravská Rudná, silnice mezi Karlovými Vary a Ostrovem, brněnský, plzeňský nebo jihlavský přivaděč na dálnici. Pokud všechno půjde bez problémů, dočkáme se změn v naší dálniční síti konci roku nebo začátku toho dalšího.

Mapa nového pojetí dálniční sítě s vyznačením navrhovaných silnic pro motorová vozidla
autor: evk
Spustit audio