Na českých čerpacích stanicích zuří cenová válka

8. srpen 2012 13:01

Litr Naturalu 95 nyní podle společnosti CCS natankujeme za 36 korun a 76 haléřů. Byli bychom bláhoví, kdybychom pak odolali nabídce natankovat o více než 2 koruny za litr levněji. A právě společnost Shell rozpoutala na desítkách míst u nás cenovou válku. Co za tím stojí a jak na tom můžeme jako motoristé vydělat? Nebo naopak tratit?

Nejprve si osvětleme, k čemu vlastně došlo. „Dlouhodobě nereálné ceny Tank ONO dorovnala společnost Shell u čerpacích stanic, které spadají do takzvaných cenových trychtýřů, které kolem sebe Tank ONO svou cenovou politikou vytváří,“ vysvětluje Tomáš Mikšovský z Petrolmédia.

Říká se, že když se dva perou, třetí se směje. Ono to má však hlubší podtext. „Došla trpělivost s tichou tolerancí toho, co se objevuje u čerpacích stanic různých bezbarvých společností. Jde o ony extrémně nízké ceny, které se nezakládají na ekonomickém základě,“ říká Tomáš Mikšovský.

Nastavit takto nízké ceny lze velmi těžko a jen za cenu nulového zisku. Pakliže nemáte potřebné zázemí.

„Takto nízkých cen lze regulérně dosáhnout, pokud má společnost vlastní zdroj výroby, tedy pokud si sama vyrábí pohonné hmoty a sama si ropu natěží a dopraví. Nízké koncové ceny se dosahuje i tak, že – pokud máte velkou síť – se na ostatních stanicích dosáhne zisku, aby mohly zbytek dotovat. Pumpy, které jsou v cenovém trychtýři, totiž mají nulovou marži.“

Cenová válka může vést i k pančování paliva

Malí prodejci tak prakticky nemají šanci. Nás motoristy zajímá, zda tato cenová válka nepřinese snížení cen obecně. „Tento krok ke snížení ceny obecně vést nemůže. Byli bychom totiž totálně mimo ekonomickou realitu,“ vysvětluje Tomáš Mikšovský.

Je třeba si uvědomit, že marže na jednom litru pohonných hmot se pohybuje od 1,50 Kč do dvou korun. To je několik procent z celkové ceny, na rozdíl od 10 nebo i 50 procent u jiných výrobků. Z marže se navíc financuje provoz čerpací stanice, mzdy a tak dále.

Jednou z cest, kterou se tak mohou vydat ti, které tato cenová válka ohrožuje, je takzvané pančování pohonných hmot. „ČOI začala pančování monitorovat ve zvýšeném počtu. Vzhledem k počtu vzorků, které odebírá, se však jedná o namátkové kontroly.“ Počet kontrol je tedy nedostatečný.

A jak dlouho bude tahle cenová válka trvat? „Dokud stát razantně nezakročí proti daňovým únikům při dovozu pohonných hmot a dokud razantně nezačne kontrolovat kvalitu prodávaných pohonných hmot,“ říká Tomáš Mikšovský.

Na tahu je nyní tedy stát, jinak na to doplatí motorista. Protože ke snížení cen běžnou a legální cestou dojít nemůže.

autor: pgj
Spustit audio