Na defekt povinná výbava nestačí

12. srpen 2008 13:00

Podle průzkumu provedeného společností Good Year Dunlop Tires Czech se s defektem pneumatiky setkala třetina řidičů jednou za život, čtvrtina pak dvakrát. Naopak 16 % řidičů a řidiček mělo to štěstí, že v životě, jak se říká, nepíchli. Když už se nám to ale stane, pak je to buď daleko od domova, nebo v noci či za deště. Prostě ve chvíli, kdy je to obzvlášť nepříjemné. Velmi často si pak situaci komplikujeme sami. A to teď nemluvím o tom, že rezerva je v drtivé většině případů ukryta pod hromadou zavazadel v kufru.

Jakmile zjistíme, že jsme píchli, měli bychom se zachovat logicky.

"Měli bychom se snažit auto odstavit ke krajnici vozovky, ale ne k levé straně, jako to často můžeme vidět na dálnici, ale k pravé krajnici. Pokud nejsme v autě sami, měli bychom celou posádku vysadit a dostat ji za svodidla, protože zejména na rychlostních komunikacích dochází velmi často k dalšímu nárazu protijedoucího vozidla, zvlášť nákladního. Potom pochopitelně auto označit trojúhelníkem, zapnout výstražná světla a zabezpečit auto ještě před tím, než se vůbec do demontování kola pustíme," radí Robert Srbecký z Good Yearu.

Připomeňme, že trojúhelník musíme umístit, umožňuje-li to situace, nejméně 50 metrů od vozidla, na dálnici pak nejméně 100 metrů. Defekty nejčastěji způsobují kovové předměty, jako hřebíky, šrouby nebo špony. Z automobilového skla naopak strach mít nemusíme.

"V případě, že máme pneumatiku splňující zákonnou hloubku dezénu 1,6 mm a více, nemusíme mít ze skla obavy. To by bylo na místě u závodních pneumatik, takzvaných slicků, které by sklo mohlo proříznout. Ale skla ve vozech jsou bezpečnostní, takže ty malé kostičky, které vzniknou po jeho rozbití, mají zabránit pořezání nejen člověka, ale také propíchnutí pneumatiky."

Občas bychom pak rezervu měli zkontrolovat, zda je správně nafouknutá, nebo jestli nám náhodou nechybí bezpečnostní šrouby - většina vozidel je vybavena hliníkovými koly se speciálními bezpečnostními šrouby, které často zůstanou doma. A pokud rezerva neustále uchází, je dobré sebou vozit hustilku. Hodit se nám ale mohou i další věci, i ty které nejsou povinné.

"Doporučujeme mít nejen jednu reflexní vestu pro řidiče, protože většinou necestujeme sami. Dále je dobré kontrolovat hever, vozit sebou rukavice, protože se přece nechceme umazat, a zjistit funkčnost trojúhelníku, který se ne vždy dá ideálně postavit za auto."

Pro případ noční výměny kola se pak může hodit také například svítilna nebo alespoň baterka.

autor: pgj
Spustit audio