Na motorce umíráme 7x častěji

23. červenec 2008 13:00

Jen za loňský rok bylo u nás nově registrováno 44 214 motocyklů. Rok co rok toto číslo narůstá. Vždyť ještě před třemi lety to bylo o 20 000 motocyklů méně. Dalo by se tedy očekávat, že současně s tím poroste i počet nehod motorkářů a jejich následků. Jak jsme ale zjistili, není to tak dramatické, jak by se ve světle zpráv posledních týdnů mohlo zdát.

Pravda, mrtvých motorkářů rok od roku přibývá. Za první pololetí roku 2004 jich zemřelo 37. Nejhorší pak byl loňský rok, kdy to byl takřka dvojnásobek - 63. Letos je toto číslo příznivější.

"Zahynulo 55 řidičů motocyklů, včetně malých motocyklů, a jeden řidič mopedu," konstatuje Josef Tesařík z Policejního prezídia.

Daleko výmluvnější jsou ale nehody zaviněné samotnými motorkáři.

"Při nehodách zaviněných řidiči jednostopých vozidel zemřelo 38 lidí, což je bez mála 9 procent z celkového počtu. Jinak řečeno, motorkáři způsobili smrt každé jedenácté osobě v silničním provozu, v tom jsou zahrnuty i jejich následky."

Asi nepřekvapí, že nejčastěji umírají mladí.

"Nejvíce postižené věkové kategorie jsou 25 až 34 let a 21 až 24 let, kde zahynulo šestnáct respektive deset řidičů motorek a jejich spolujezdců."

Je dobře známo, že některé kraje a silnice jsou motorkáři velmi oblíbené. V Čechách je to například Mělnicko. Přesto není letos nejhorším krajem.

"Nejtragičtějším okresem pro motocyklisty jsou poněkud překvapivě České Budějovice, kde v prvním pololetí zemřeli už čtyři motorkáři, následuje okres Mělník se třemi motorkáři a Opava a Prostějov shodně po třech motorkářích."

Asi nepřekvapí, že motocyklisté jsou jedním z nejohroženějších druhů. Ale že mají navrch i nad chodci nebo cyklisty, to by asi tipoval málokdo. Nikoho pak asi nepřekvapí, že na motocyklech o objemu motoru od 0,86 do 1,25 litru připadá na 1000 nehod 65 mrtvých. I proto se policie i nadále bude na tuto kategorii zaměřovat a rozhodla se posílit.

"Daleko více se pohybujeme se služebními motocykly. Probíhá výběrové řízení na nákup dalších motocyklů, které chceme mít vybaveny záznamovou technikou nejen pro měření rychlosti, ale také k zaznamenávání přestupků motorkářů. To je cesta, jak dále pokračovat při uplatňování určité míry represe vůči motocyklistům," nastiňuje budoucnost ředitel dopravní policie Martin Červíček.

Každá mince má ale dvě strany, a je to také o vzájemném vztahu motorkářů a ostatních řidičů.

"Problém není jen motorkářů, týká se i ostatních účastníků silničního provozu. Podle mě by bylo příjemné, kdyby se v České republice konečně nastartovalo přátelské prostředí mezi řidiči osobních vozů a motorkáři. Větší respekt a vzájemná tolerance jistě povedou ke snížení počtu usmrcených motorkářů."

O tom není pochyb. Řidiči osobních i nákladních aut by měli ctít, že motorkář je daleko zranitelnější, a ti by zase neměli hazardovat nejen se svojí pověstí, ale i životy.

objemová třídapočet nehodpočet usmrcenýchusmrceno na 1000 nehoddo 100 ccm800101 - 450 ccm224313,4460 - 850 ccm3411852,80,86 - 1,25 litru2151465,1nad 1,26 litru4600Celkem8243542

1. pololetí 2008usmrceno na 1000 nehodosobní auta6,2cyklisté17,7chodci30,8motorkáři42

autor: pgj
Spustit audio